„Cégünk prioritása most az, hogy karcsúbbá, hatékonyabbá és még agilisabbá váljunk. Ehhez racionalizálnunk kell a működésünket, hogy az elkövetkező napokban strukturáltabb megközelítést alkalmazhassunk” – mondta Jakob Sebastian Angele, a Foodpanda APAC vezérigazgatója a dolgozókkal megosztott levélben, amelyről a CNBC számolt be. Az érintett alkalmazottak számát és az érintett részlegeket azonban nem említette.

Ez a Foodpanda harmadik körös elbocsátása a tavaly februári és szeptemberi létszámleépítések óta a médiajelentések szerint. A Grab és a Deliveroo szintén csökkentette a létszámot idén.

Bár az év elején már végrehajtottunk néhány intézkedést, van még mit tennünk, hogy megteremtsük a működésünkhöz szükséges megfelelő feltételeket

– mondta Angele.

Az elbocsátásokra akkor kerül sor, amikor az itthon már egy ideje Foodora néven futó Foodpanda anyavállalata, a Delivery Hero előzetes tárgyalásokat folytat potenciális vevőkkel a délkelet-ázsiai ételkiszállítási üzletágának egy részének eladásáról – erősítette meg a berlini székhelyű vállalat a CNBC-nek.

Szerdán a WirtschaftsWoche német médium arról számolt be, hogy

a Delivery Hero eladja a Foodpanda márkanév alatt Szingapúrban, Kambodzsában, Malajziában, Mianmarban, a Fülöp-szigeteken, Thaiföldön és Laoszban folytatott tevékenységét.

Egy vetélytárs lehet a vevő

A Delivery Hero megerősítette, hogy több féllel tárgyalásokat folytat a Foodpanda üzletágának lehetséges eladásáról a kiválasztott délkelet-ázsiai piacokon. A német médiajelentésben az is szerepelt, hogy a versenytárs Grab lehet a vevő. 

A Grab piaci részesedést szerez a kiszállítások terén a Foodpandától, amely idővel akár ki is vonulhat néhány piacról. A Foodpanda hátrányban van az önálló szállítási modellje miatt – mondta Sachin Mittal, a DBS Bank távközlési, média és technológiai kutatásainak vezetője. A Grab a vezető a délkelet-ázsiai ételkiszállítási piacon, 2022-ben a régió bruttó áruértékének 54 százalékát birtokolta, míg a Foodpanda csupán 19 százalékot, a Gojek pedig 12 százalékot.

Nehéz körülményekkel szembesülnek ezek a vállalatok 

Az ételkiszállítás szereplői gazdasági ellenszélben próbálnak talpon maradni. A Grab az elmúlt negyedévekben csökkentette a költségeket, mivel a cég a nyereségességre összpontosított.

A Delivery Hero korábban azt nyilatkozta, hogy „továbbra is a fenntartható, nyereséges üzlet felépítése iránti hosszú távú elkötelezettségünkre összpontosít”. A Delivery Hero 2011-es alapítása óta még nem vált nyereségessé. A vállalat 2023 első félévére 832,3 millió eurós nettó veszteséget jelentett, szemben az egy évvel korábbi 1,495 milliárdos veszteséggel.

Jonathan Woo, a Phillip Securities Research vezető elemzője szerint a Foodpanda délkelet-ázsiai üzletágainak esetleges eladása tipikus piaci konszolidáció az intenzív verseny után, különösen a jövedelmezőséggel kapcsolatos ellenőrzések fokozódása miatt.