Jelentőségét tekintve globális versenytársat kaphat a nemzetközi hajózásban a Panama- és a Szuezi-csatorna, a tervek szerint 2026-ban átadják a Pinglu-csatornát, jövőre készül el Kína a 10 milliárd dolláros (3530 milliárd forint) beruházással.

A projekt monumentális és alkalmas lehet arra, hogy átalakítsa a globális hajózás jövőjét. A csatorna építése a dél-kínai Kuanghszi régióban zajlik, a beruházás összeköttetést biztosít a folyami hajózási útvonalak és a Dél-kínai tenger között.

A csatorna hossza 134 kilométer lesz és lehetővé teszi legfeljebb 5000 tonnás hajók kijutását a Hsziang folyó felől a nyílt vizekre. Kapacitása tehát meg sem közelíti majd a Szuezi- vagy a Panama-csatornáét, ahol 60 ezer tonna össztömegű óriásszállítók is áthaladhatnak, de a cél is más: az áruk zökkenőmentes és gyors eljuttatása Kína nyugati és délnyugati régióiból a nagy nemzetközi kikötőkbe.

A 2022 augusztus óta épülő csatorna elkészültéhez speciális betonkeveréket használnak, amely a tervek szerint 100 évig ellenáll az eróziónak. A csatorna egy 560 km-es szárazföldi szállítási útvonal helyett nyújt alternatívát. Így 725 millió dollárnyi éves szállítási költség takarítható meg, vagyis ezzel számolva kevesebb mint 14 év alatt megtérül a projekt.

Előrejelzések szerint 2035-re a teherforgalom a Pinglun eléri a 95 millió tonnát, és 2050-re tovább nő 150 millió tonnára. A beruházás jelentős, bár más kínai infrastrukturális projektekkel összehasonlítva nagyjából fele a világ legnagyobb tengeri hídja, a Hongkong-Zhuhai-Makaó híd költségének. A célállomás Beibu-öböl jelenleg Kína tíz legnagyobb kikötője közé tartozik.