A világgazdasági kilátásokkal kapcsolatos aggodalmak mellett a mostani tőzsdei olajáresés közvetlen kiváltó oka az, hogy heteken belül elfogyhat a világ olajtároló kapacitása, mivel jelenleg akkora a túlkínálat a kereslethez képest, hogy gyakorlatilag napi 100 millió hordóval nő a betárolt mennyiség - mondta az InfoRádiónak Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője.
Ezzel az ütemmel számolva néhány héten belül gyakorlatilag nem lehet hova tárolni a kitermelt olajat. A határidős piacokon immár harmadik hete folyamatosan csökkennek az olajárak, és története során először negatívba fordult a WTI könnyűolaj ára.
Kapcsolódó
Ezzel kapcsolatban az elemző elmondta, hogy elsősorban az amerikai kitermelésű WTI-t érinti a raktározási probléma is.
"A Brent-típusú kőolaj esetében tengeri szállítás van és az elszámolás is pénzügyi alapokon történik, nem fizikai leszállítással. Ennél az olajtípusnál kicsit nehezebben lehet elképzelni a negatív árakat, de teljesen nem lehet itt sem kizárni."
Az OPEC második félévre várt, 40 dolláros olajárral kalkuláló forgatókönyve azzal számol, hogy a világgazdaság a nyár folyamán újra elindul egy erőteljes növekedési pályán. Ha a járvány karanténintézkedéseinek feloldásával beindulnak a gazdaságok, ezzel együtt élénkül az olaj iránti kereslet is. Emlékeztetett az olajkartell és Oroszország közötti, napi 9,7 millió hordós kitermeléscsökkentési megállapodására is.
- Ha ezek a forgatókönyvek megvalósulnak, akkor valóban 35-40 dolláros olajárat láthatunk majd az év második felében - mondta.
Koronavírus
Legolvasottabb
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Újraírták a magyar rákstatisztikát, de még mindig szörnyen rosszak az adatok
Látványos fotók: így áll most az M1-es autópálya újjáépítése
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt