A Lockheed Martin Corp. technológiai multi, az Egyesült Államok hadseregének legnagyobb beszállítója azt állítja, hogy áttörést el a fúziós energia hasznosítása terén. Lehetőséget lát egy olyan fúziós energiatermelő berendezés létrehozására, amely elfér egy nagyobb teherautó platóján. Az reaktor első használható példánya tíz év múlva kész lehet - tudósított a cég bejelentéséről a Reuters.
A fejlesztési projektet vezető Tom McGuire azt mondta, hogy csapatával négy éve dolgoznak a berendezésen a Lockheed titokzatos Skunk Works laboratóriumában. Most azért fordultak a nyilvánossághoz, mert partnerekre van szükségük: kormányzati és akadémiai szervezeteket, vállalatokat vonnának be a munkába, hogy belátható időn belül valóság lehessen találmányukból.
Kamionerőmű
Pillanatnyilag úgy látják, hogy a segítséggel meg lehetne építeni egy 100 megawatt áramtermelési kapacitású (a paksi atomerőmű 2000 megawattos) szerkezetet, amely mindössze két méter széles és három méter hosszú lenne. Ez tizede a jelenlegi atomreaktorok nagyságának - fejtegette a szakember újságíróknak nyilatkozva.
A Loockheed Martin közleménye szerint a cég kevesebb mint egy éven belül meg akar építeni egy kompakt fúziós reaktort, és el akarja kezdeni a berendezés tesztelését. A prototípust öt évben belül akarják létrehozni. A Reuters cikkében megjelent grafika alapján a reaktor olyan, mint egy nagy elektromos hősugárzó.
A bejelentés komolyságát támasztja alá, hogy a Lockheed az elmúlt években egyre mélyebben belefolyt az alternatív energiaformákkal kapcsolatos projektekbe. Ezek között volt például az óceánok ár-apály jelenségét és hullámzását kihasználó szerkezetek építése is. A cég ezeknek a technológiáknak a felkarolásával akarta kárpótolni magát az amerikai és európai katonai megrendelések visszaesésért.
Ígéretes, de megvalósíthatatlan
Az energiaellátás problémája egyre nagyobb szerepet játszik a világ államai közötti konfliktusokban, és új energiai-előállítási lehetőségek nélkül ez a helyzet tovább súlyosbodhat. McGuire szerint ezt támasztja alá az az előrejelzés, amely szerint egy generáción belül 40-50 százalékkal ugrik meg a világ energiafelhasználása.
A fúziós energiát az egyik legígéretesebb lehetőségnek tartják a tudósok, ám eddig a közelébe sem sikerült jutni egy működő reaktor felépítésének. Ez a fajta nukleáris energia az atomok fúzióján alapul - szemben a maghasadás során felszabaduló energiát hasznosító jelenlegi atomerőművekkel -, üzemanyaga a világ óceánjaiban megtalálható deutérium, a hidrogénatom egyik izotópja, és a trícium, egy másik izotóp, amely szintén megtalálható a földi nyersanyagok között.
Egységnyi üzemanyaggal tízmilliószor annyi energiát lehet előállítani fúziós eljárással, mint amennyit a hagyományos fosszilis tüzelőanyagokból ki tudunk préselni. Ráadásul a Lockheed szerint a jövőbeni fúziós reaktorok olyan különböző üzemanyagfajtákkal üzemelnének, amelyek felhasználása - szemben a jelenlegi nukleáris erőművekkel - nem eredményez radioaktív hulladékot.
Mindent megoldhat
Mindezek alapján nem véletlen, hogy a Lockheed úgy véli: a kompakt fúziós reaktor egyszerre adhat választ a globális felmelegedés és a bőséges energiaellátás problémájára. McGuire elmondása szerint számos szabadalmat védettek le a találmánnyal kapcsolatban, amelyek alapján megkezdhetnék az együttműködést a új partnerekkel.
Az említett teherautó-platónyi berendezés elegendő energiát termelhet egy atommeghajtású hadihajó hajtásához - anélkül, hogy logisztikai gondot jelentene az nukleáris üzemanyag pótlása. Az amerikai repülőgép-hordozók és tengeralattjárók hajtásához nagy maghasadásos atomreaktorok adják az energiát, amelyeket rendszeresen cserélni kell.
Legolvasottabb

Lassan elfelejtenek minket: a magyar vendéglátóhelyekről kidobták a gulyást meg a pörköltet

Újabb hétvégi rémálom a Balatonnál: szinte minden megtörtént, ami rosszul sülhet el

Megvan a fekete doboz, kiderül az utolsó 30 másodperc titka

Meglepő település lett a Balaton-szépségverseny győztese

Elesett az M7-es

Magyar találmány - egy applikáció is kiszűrheti, ha egy gyermek nem lát rendesen

Két hőlégballon zuhant le az erős szél miatt

Emberi hibára gyanakszik egy veterán pilóta az Air India új katasztrófaelméletében

Brutális csatára számít Szijjártó
