A pozsonyi Új Szó beszámolója szerint "a szlovák oldalon már kiadták a használatbavételi engedélyt, a magyar oldalon azonban némi késéssel kell számolnunk, mert egyes műszaki részletekkel még nem végeztek" - nyilatkozta Martin Ruzinsky, a szlovákiai kőolajszállításokért felelős Transpetrol üzemeltetési igazgatója, aki szerint azonban márciusban beindulhat a szállítás az Adria-kőolajvezetéken. Ez a horvátországi Krk szigetén levő kikötőből a tengeren szállított kőolajat juttatja el Százhalombattára, onnan pedig Szlovákiába.

A vezeték felújításán a Transpetrol, a pozsonyi Slovnaft kőolaj-finomító és anyavállalata, a Mol egyeztek meg. A szlovákiai oldalon alig kilenc kilométernyi szakaszt kellett felújítani, ami 8 millió euróba került. A felújításnak köszönhetően a vezeték szlovákiai ágának az eddigi, évi 3,5 millió tonnás kapacitása 6 millió tonnára nő.

A magyarországi szakasszal együtt mintegy 120 kilométernyi vezetéket újítottak fel, amire 65 millió eurót költöttek. Ennek köszönhetően nem csupán Szlovákia juthat több kőolajhoz, hanem Csehország is, amely akár évi 1,5 millió tonnát is vásárolhat ezen a vezetéken keresztül.

Az évi 10 millió tonna kapacitású Adria-kőolajvezeték 1978-ban épült. Horvátországi szakasza 300, magyarországi szakasza pedig 200 kilométer hosszú. Az Adria-kőolajvezetéken az első szállítmány 1980-ban érkezett Magyarországra, a délszláv háború idején azonban a vezeték üzemeltetése szünetelt - írta a lap.

A The Slovak Spectator szerint Szlovákia eddig kizárólag Oroszországból fedezte évi mintegy 6 millió tonnás nyersolaj-szükségletét, a Druzsba-vezetéken, Ukrajnán keresztül. A szakértőket azonban aggasztja, hogy a vezeték horvátországi szakasza meglehetősen elhanyagolt állapotban van.