Az Airbus mintegy hatezer A320-as repülőgép visszahívását jelentette be, hogy sürgősen kicseréljen egy, a napfény sugárzására érzékeny vezérlőszoftvert, miután október végén ehhez kapcsolódó incidens történt az egyik ilyen gyártmányú gépen az Egyesült Államokban.

Az európai repülőgépgyártó közleményben jelezte, hogy a technikai probléma elemzése nyomán arra kért minden olyan üzemeltetőt, amely ezt a szofter használja, hogy

azonnal állítsa le a járatokat.

Az ominózus eset október 30-én történt a JetBlue légitársaság egyik járatán, amely a mexikói Cancúnból New York közelébe, Newarkba tartott. A gépnek kényszerleszállást kellett végrehajtania a floridai Tampában, mert a Mexikói-öböl felett, utazómagasságban a gép hirtelen, anélkül, hogy a pilóták beavatkoztak volna, lefelé fordult. A pilóták ezt követően leszálltak a géppel. A tampai tűzoltók akkor az amerikai médiának azt mondták, hogy sérültek is voltak az utasok között.

A vizsgálat feltárta, hogy az intenzív napfény károsíthatja a repülésvezérlő rendszerek működéséhez elengedhetetlen adatokat – közölte az Airbus.

A legtöbb repülőgép esetében a szoftver cseréje az előző verzióra néhány órát vesz igénybe, de mintegy ezer repülőgép esetében ez magában foglalja a hardver cseréjét is, ami hetekig tart majd – idézett egy illetékest az AFP francia hírügynökség.

A meghibásodott szerkezet a magassági kormány és a csűrőlapok mozgatásáért felelős számítógép (elevator aileron computer - ELAC), amelyet a francia Thales gyártott. Az Airbus beszállítója azt közölte az AFP-vel, hogy nem felelős a problémáért. A működést egy olyan szoftver biztosítja, amely nem a Thales felelőssége – jelezte az elektronikai vállalat.

Az Airbus nem nevezte meg a céget, amely tervezte és frissíti ezt a szoftvert.

A cégcsoport elnézést kér az okozott kellemetlenségekért, és szorosan együttműködik az üzemeltetőkkel, de a biztonságot tartja az első számú és legfontosabb prioritásuknak – tette hozzá az európai repülőgépgyártó.

Az 1988-ban forgalomba állított Airbus A320 a világ legkelendőbb repülőgépe. Szeptemberben letaszította a trónról az amerikai Boeing 737-es egyfolyosós repülőgépét, amelynek első példányát 1968-ban adták át. Szeptember végéig az Airbus 12 257-et szállított le A320-asából, míg a Boeing 737-esből 12 254-et értékesítettek.

Az AFP megkereste a JetBlue-t, hogy kommentálja az esetet, de a légitársaság nem reagált, az Air France azonban közölte, hogy pénteken 35 járatot törölt, és szombaton is lesznek törlések. A törlésekkel kapcsolatban az utasokat egyenként értesítik SMS-ben és e-mailben – mondta a francia légitársaság szóvivője.

Az American Airlines azt közölte, hogy már pénteken megkezdte a navigációs szoftver frissítését, miután megkapta az értesítést. Az amerikai légitársaság szerint a beavatkozást a flottájában lévő mintegy 340 érintett A320-as gép "nagy többségén" szombatig elvégzik. Esetleges késések várhatók emiatt – tette hozzá.

United Airlines azt közölte, hogy nem érintett a hibában.

Más légitársaságokat azonban érzékenyen érint a probléma.

A kolumbiai Avianca flottájának például – saját becslése szerint – 70 százaléka érintett, ezért jelentős fennakadásokra kell számítani a következő tíz napban. A jegyértékesítés december 8-ig szünetelteti ez a légitársaság.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) közleményében jelezte, hogy az Airbus tájékoztatta a szoftvercseréről.

Ezek az intézkedések rövid távú zavarokat okozhatnak a repülési menetrendben, és ezáltal kellemetlenségeket az utasok számára. Ugyanakkor, mint mindig a repülés esetében, a biztonság a legfontosabb – írta az ügynökség.