A webáruházak az ajándéknak szánt portéka döntő részét időben kiszállítják, vagy némi - általában előre jelzett - késéssel. De a nyomasztó munkaerőhiány a kiszállítást sem kíméli, mindegy, hogy a webáruház saját maga, vagy futárszolgálatokkal, postával szerződve juttatja el a weben vásárolt portékát - értékel a kereskedelmi szakblog.

Sajnos, esetenként akad olyan vásárló, aki már régebben rendelt, viszont az ígért, szerződés szerinti határidőre nem jött meg az ajándék, és most nagyon rágja a körmét, megérkezik-e vasárnapig az egy vagy több, a kisebb vagy nagyobb csomagja. Nos, ha a késés már nagyon hosszú (a hosszúság mércéjére nincs recept), a webáruház telefonos ügyfélszolgálata nem érhető el, elektronikus levélre pedig nem válaszolnak, érdemes mérlegelni az elállás lehetőségét.

A vásárlók többségének fejében általában ott van a kötelező 14 napos elállási jog lehetősége, de ezt úgy értelmezik, hogy az áru átvételét követően kezdődik ez az időszak, tehát ha vissza akarom küldeni a megvásárolt portékát, ennyi időm van vásárlóként az indoklás nélküli elállásra. Igen, de a jog ennél több lehetőséget ad a vásárló kezébe - figyelmeztet a Blokkk.com.

A megrendelés és az átvétel között is vissza lehet lépni

Az erre vonatkozó kormányrendelet (45/2014. számmal, a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól) nem csak azt mondja ki, hogy a vásárló a weben rendelt termék átvételének napjától számított 14 napon belül élhet az elállás jogával.

A jogszabály ugyanis a következő bekezdésben (20.§, előbb (2), majd (3) bekezdés) egy nagyon fontos további feltételt is szab, mégpedig kimondja azt is, hogy a vásárló az elállási jogát a szerződés megkötésének (ez általában a megrendelés) napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja. Tehát, ha ez az időszak még alaposan meg is nyúlik a kiszállítás elhúzódása miatt, érdemes lehet mérlegelni ezt a lehetőséget is.

Az elállási nyilatkozat követelményeiről annyit mond a jogszabály, hogy egyértelműnek kell lennie (a lustábbak részére még egy minta is van a jogszabály mellékletében). A webáruház is felkínálhatja honlapján egy elektronikus megoldással az elállási jogot, de ebben az esetben haladéktalanul vissza is kell igazolnia a nyilatkozat beérkezését. Tartós adathordozón az előírás szerint, de mi is az a tartós adathordozó: olyan eszköz, amely lehetővé teszi az adatoknak a tartós tárolását.

Szerencsére ez nem csak papír, USB kulcs, CD-ROM, DVD, memória kártya, vagy például a számítógép merevlemeze lehet, hanem az elektronikus levél, egyszerűbben szólva az e-mail is, csak el kell tárolni, tehát az ügylet lezárásáig nem szerencsés kitörölni az elküldött és a kapott elektronikus leveleket. Sőt, minden más jogvita, kérdés, panasz esetében célszerű az e-mailt megőrizni.

Az elállást mindenképpen be kell jelenteni

A Blokkk.com szerint előfordult már olyan eset, hogy a webáruház arra hivatkozott, ő bizony átadta a kiszállításra szánt portékát a futárszolgálatnak és így nem tehet semmiről. Nos, ehhez a vásárlónak semmi köze, nem számít, hogy a webáruház átadta a terméket a futárszolgálatnak, a vásárlóval szemben a webáruház felel. Hasonló eset egyébként, amikor a boltban reklamál a vásárló és a szervizbe küldik, miközben a bolt, ha odafordul a vásárló a panaszával, köteles kezelni a kifogást, a szervizzel már a boltnak kell felvennie a kapcsolatot és a hibás termék oda-, és visszaszállításáról gondoskodnia.

A webáruházak egyébként sok esetben megadják a lehetőséget a megrendelés útjának figyelemmel kísérésére, meg lehet keresni a futárszolgálatot, sőt, a futárszolgálat jelzést is adhat az érkezés várható időpontjáról, de hát ez csak egy kényelmi szolgáltatás és nem mentség a késésre. Az sem mentség, ha a webáruház előre jelzi, hogy késhet a kiszállítás a szokásostól, ettől még nyugodt szívvel elállhat a vásárló.

Nem mindegy, hogyan fizet

Elállás esetében a már előre kifizetett pénz visszajár, a kiszállítási költséggel együtt. Jobban jár elállás esetében az, aki csak a helyszínen, vagy átvételi ponton vállalta az ellenérték kifizetését, hiszen ilyenkor nem kell csinálnia semmit, az elállás tényének bejelentésén túl. Ha előre fizetett, akkor viszont a webáruháznak 14 napja van arra, hogy visszaadja a pénzt, de a 14 nap az elállás bejelentésének tudomásszerzésétől számít. Így ha valaki postán feladott levélben jelentette be az elállást, akkor a levél átvételétől kezdődik a 14 nap.

Az elállási szabály szerint, ha a vásárló már átvette a portékát, a bejelentéstől számított 14 nap áll rendelkezésre a visszajuttatásra. A visszaküldés költsége ugyanakkor már a vásárló pénztárcáját apaszthatja, kivéve, ha a webáruház előzetesen vállalta a visszaszállítást. Így bizony, ha a vásárló a 14. napon jelenti be az elállást és csak az ezt követő újabb 14. napon érkezik vissza a portéka a webáruházhoz, vagy a webáruház amúgy is csak az utolsó pillanatban fizet, akkor 28 nap is lehet a visszafizetésből.

A webáruház ugyanakkor addig nem köteles fizetni, amíg vissza nem kapja a termékét, vagy a vásárló nem igazolja egyértelműen a visszaküldés tényét (visszafelé is késhet a posta).