A matracok, hűtők és a mikrohullámú sütők után a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) a német ADAC autóklubbal együtt 124, a magyar piacon is kapható autós gyerekülést tesztelt nemzetközi laboratóriumban. A vizsgálatnak persze apropót adott a keddi iskolakezdés is.
A tesztelés során többek között azt nézték, hogy az gyerekülések:
● a frontális vagy oldalirányú ütközésnél mennyire védik a gyerekeket,
● milyen könnyű használni azokat, például egyszerűen betehetőek-e az autóba,
● mennyire kényelmesek,
● és tartalmaznak-e egészségre veszélyes káros anyagot, anyagokat.
A végeredmény (fizetős tartalom) alapján az első három helyezett között ott van egy 60 ezer forintos és egy 120 ezer forintos átlagáron kapható autós gyerekülés is. A legdrágább ülés 240 ezer forintba kerül, a legolcsóbb pedig 14 ezer forintba, utóbbi jobb eredményt ért el a teszten összességében mint a második legdrágább, 230 ezer forintos (egyébként már kifutó típusnak számító) versenyző.
Kapcsolódó
Ebből is látható, hogy sok eszköz - például egy háztartási gép tesztjéhez hasonlóan - az ár a gyerekülések esetében sem jelent garanciát a minőségre, a legjobbra értékelt termék feleannyiba kerül, mint a legrosszabb eredményt produkáló termék. Az összesített eredmény szerint az öt legjobb ülés ára 60 ezer forint és 186 ezer forint között szóródik. Egy 70 ezer forintos ülés viszont a káros vegyi anyagok miatt megbukott a teszten.
Miért kell fizetni a tesztekért?
A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza évek óta publikálja a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) által ismertetett, nemzetközi laboratóriumban végzett teszteket. Az elmúlt időszakban több olvasó érdeklődött arról, hogy az adott cikkekből miért nem derül ki a tesztek konkrét eredménye, vagyis az, hogy pontosan melyik gép hányadik helyen végzett, melyik a legjobb, legolcsóbb stb. Ennek az az oka, hogy a tesztek megrendelőjének és jogtulajdonosának, a - Tudatos Vásárlók Egyesületével együttműködő - International Consumer Research and Testing Ltd.-nek (ICRT) ez az előírása. A gyártóktól független nemzetközi ICRT hálózata világszerte fizetős tesztekkel segít a vásárlóknak: egységesen kidolgozott módszertan és szempontrendszer alapján készíti a teszteket akkreditált laboratóriumokban. Egy-egy termékteszt nemzetközi szinten zajlik, amelyeket a Tudatos Vásárlók Egyesülete tesz magyarul is elérhetővé és az adott termékek magyarországi árát is publikálja, ha azok megtalálhatóak a piacon. A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza pedig nem kap pénzt, jutalékot vagy egyéb juttatást a teszt készítőitől. Egy-egy tesztért kevesebb mint 2 ezer forintot kell fizetni, ez az összeg egy-egy termék árának töredéke, így, akik a független laboratóriumban vizsgált termékek közül szeretne a legjobbak közül választani és belefér az családi büdzséjükbe, azoknak érdemes a tesztet megvenniük, megnézniük a vásárlás előtt. A cikkben szereplő autós gyerekülésteszt részletes eredményeit itt lehet megnézni (fizetős tartalom).Mikor kell a gyerekülés?
A Totalcar cikke szerint a gyerekülés használata azért kulcsfontosságú, mert valódi védelmet nyújt, hiszen kifejezetten az adott korosztály testfelépítéséhez tervezték. A gyerekbiztonsági rendszerek használata ráadásul kötelező: minden gépkocsiban, sőt a mopedautókban csak így utazhatnak a 150 centiméternél alacsonyabb gyerekek. Vannak kivételek, ezeket a vonatkozó jogszabály tartalmazza. Gyerekbiztonsági rendszer alatt egyébként a babahordozókat, gyereküléseket és ülésmagasítókat kell érteni.
Három évnél fiatalabb gyerek kizárólag gyerekbiztonsági rendszerben szállítható. (Abban az esetben nem szállítható a gyerek, ha az adott gépkocsiba nem lehet beszerelni, behelyezni a gyerekbiztonsági rendszert.) Szintén csak gyerekbiztonsági rendszerben szállítható a gyerek, ha elmúlt 3 éves, de 135 centinél alacsonyabb.
Ezekből adódóan nem kötelező a gyerekülés a 3 éven felüli és 135 cm-nél magasabb gyerekeknek, ha a kocsiba szerelt biztonsági öv megfelel a testméretüknek. Továbbá taxiban, mentőben, rendőrségi járműben vagy olyan autóbuszban utazó gyermekek esetében, amely álló utasokat is szállíthat, illetve az egészségügyi okból mentességet élvező gyerekeknek. A 3 évnél idősebb, 150 centinél magasabb gyerekeknek sem kötelező a gyerekülés. Ha valaki autóval külföldre utazik, akkor az adott országban a gyerekülésekre vonatkozó szabályokat érdemes az Európai Unió által fejlesztett Going abroad nevű, okostelefonra letölthető applikáción keresztül megnézni, amely az adott országban érvényes közlekedési szabályokat, így a sebességhatárokat is tartalmazza.
Az egyik legelismertebb amerikai fogyasztóvédelmi magazin, a Consumer Reports pedig arra figyelmezteti az érintetteket: az ülések megvásárlása után figyelni kell arra, hogy helyesen legyenek behelyezve az autóba. Sokan ugyanis rosszul teszik be azokat, így a gyerekek veszélybe lesznek egy esetleges karambolnál. A szakértők szerint az is fontos, hogy a tulajdonosok ismerjék a saját autójukat, érdemes a modell gyerekbiztonságról szóló útmutatását elolvasni, letölteni.
Mekkora gyereknek, milyen ülés kell?
A TVE összefoglalója szerint korábban az ECE R44-es szabvány alapján a gyártók a gyerek súlyához képest adták meg, hogy melyik gyerekülés mekkora gyereknek ajánlott. 2013 óta fokozatosan bevezetésre kerülő R129-es szabvány már a gyerek magassága alapján határozza meg a megfelelő méretű ülést. Jelenleg azonban mindkét jelöléssel lehet találkozni, így a gyereküléseket vásárlás előtt mindenképpen érdemes a gyerekkel együtt kipróbálni. Ha pedig a gyerek növekedésével nem akarja valaki olyan gyakran cserélni az ülést, akkor a 2013-ban bevezetett i-size ülések a születéstől nagyjából 4 éves korig, azaz 40-105 cm magasságig használható.
A 0+ kategória maximum 10 kilogrammos gyereknek, nagyjából 1 éves korig használható. Fontos, hogy nekik még olyan ülésre van szükségük, ami menetiránynak háttal rögzíthető. A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt tanácsolja, hogy egy méret addig megfelelő, amíg a gyerek feje búbja el nem éri az ülés peremét. Az I kategória (9-18kg) 4 éves korig,a II kategória (15-25 kg) körülbelül 7 éves korig használható, A III kategóriát (25-36kg) 7-12 éves kor között szokták használni, ezek gyakran csak magasítók, háttámla nélkül. Mivel nincs oldalfaluk az ütközéses biztonsági tesztekben gyengén szerepelnek, ezért a szakértők nem javasolják ezt a terméket. Érdemesebb inkább az I/II/III vagy II/III kategóriába tartozó a gyermek növekedéséhez megfelelően állítható - úgynevezett - "együtt növő", háttámlás gyerekülést választani. Mivel a 12 évesek magassága már gyakran meghaladja a 150 centit, így ők már magasító nélkül utazhatnak. Ha viszont a gyerek súlya nagyobb, mint amit a szabvány előír, de alacsonyabb, akkor mindenképp használni kell a gyerekülést.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint ideális esetben kettő gyereküléssel meg lehet oldani a biztonságos közlekedést, ha a szóban forgó - testmérethez állítható - "együtt növő" ülést vásárol valaki. Hátrányuk azonban, hogy eleve nagyobb gyerekekre vannak kialakítva. A gyártók ezért kiegészítő, szűkítő ülést adnak a kisebb gyerekeknek, az ilyen ülések pedig gyakran nehezek és nehezen mozgathatók. A TVE szakértői azt javasolják, ha valaki nem szeretne 2-3 évente új ülést vásárolni, érdemes az újszülöttnek bébihordozót választani és csak 1-1,5 éves kor után váltani egy "együtt növő" ülésre, amit 12 éves korig vagy 150 cm magasság eléréséig lehet használni.
Legolvasottabb
Már kimondhatjuk, egyre biztosabb, itt biztosan lesz hó karácsonykor
Csendben lekapcsolnak: mobilok ezrei válnak használhatatlanná
Dühöngenek a fuvarozók a Hősök terén, ahova Lázár Jánost is várják
Friss V4-es adatsor – Csehország már célértéken belül, Magyarország még küzd
Rémessé is válhat a karácsonyi vacsora, támad a reflux
Hódít a magyarellenesség? Annyi a támogatójuk, hogy lazán tarolnának a román szélsőségesek, élükön Georgescuval
Remeghetünk 2026 miatt? A kétszámjegyű drágulás éve rúghatja ránk az ajtót jövőre
Megszűnik a Comedy Central és még további kilenc tévécsatorna
Végre: óriási mennyiségre szerződhet a Mol a horvát Janaffal