A V0 vasúti körgyűrű és a Déli Körvasút nem alternatívája egymásnak – idézi Vitézy Dávidot, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát a Népszava. A körvasút elsősorban az elővárosi személyforgalmat, míg a V0 a teherszállítást segítheti, így a két fejlesztés nem váltható ki egymással.

Az ezzel kapcsolatos vita ugyanakkor egyelőre elméleti, hiszen a Fővárosi Bíróság idén februárban megsemmisítette a Déli körvasút környezetvédelmi engedélyét és új eljárásra kötelezte a hatóságot és a projektgazda (azóta felszámolt) Budapest Fejlesztési Központot (BFK), amelynek vezetője Vitézy volt.

A Déli Körvasút projektet is tartalmazó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS) tavaly év végén fogadta el kormány. A rendkívül ambíciózus programmal a BFK 2040-re 80 százalékkal növelte volna az elővárosi vasúton utazok számát, akiknek a zöme az agglomerációs ingázók közül került volna ki. A megvalósítás költségét akkor 2000-2400 milliárd forintra becsülték, a pénz javát uniós forrásból teremtették volna elő. Ennek megszerzésével azonban egyelőre rosszul áll a kormány, így kérdés mi lesz a tervekből.

A fővárosiak és az agglomerációban élők számára legalább ennyire fontos lenne a HÉV-vonalak fejlesztése. Csakhogy az ehhez szükséges tendereket még ki se írták, vagy éppen eredménytelennek nyilvánították, mint a járműtendert, amit fedezet hiányában fújtak le. Lázár János beruházásokért felelős miniszter pedig már parlamenti bemutatkozásakor kijelentette, hogy a válság miatt még kevesebb a pénz, ezért újragondolják a beruházási terveket, ami sokáig tarthat. Márpedig a HÉV fejlesztése nélkül marad az autós elővárosi közlekedés az azzal járó állandó dugókkal.