A BKV által közelmúltban szervezett fórumon a kivitelező és a résztvevő cégek szakemberei összegezték az elmúlt évek kihívásait, sikereit az M3-as metró építése kapcsán.

Vingelmann Szabolcs, a Swietelsky Vasúttechnika Kft.ügyvezető igazgató előadásában a projekt egyik legnagyobb kihívásának nevezte a többszöri szerződésmódosítást, a határidők betartását, a vágányépítések, sínleerősítések megtervezését, a különböző technológiák kitalálását és megvalósítását.

A Magyar Építők beszámolója szerint a cégvezető néhány olyan problémára hívta fel a figyelmet, amelyet meglátása szerint a jövőben egy ilyen óriásprojekt megvalósításánál jobb eredményt hozhatnának.

M3-as metró felújítása Fotó: Magyar Építők
M3-as metró felújítása Kép: Magyar Építők

Ilyen például az előkészítés fontossága, a célok, elvárások pontos meghatározása. Utasforgalmi szempontból egy hasonló projektnél megfontolandónak tartja a legfeljebb két nagyobb szakaszra bontást és hosszabb leállást, a közösség közlekedés hosszú hónapokon át tartó, de kisebb megzavarása helyett.

Íme néhány érdekesség a vasútépítő vállalat M3-as metró rekonstrukciójában végzett munkájáról.

  • A teljes fővonal közel 35 vágány kilométer hosszban készült el;
  • A vonalon közlekedő vonatok elektromos ellátásáról gondoskodó harmadik sínszálat 39 500 méteren bontottak el majd építettek vissza. 12 800 méter hosszon pedig burkolták is a harmadik sínt;
  • A teljes fővonalon 30 csoport bebetonozott kitérő megépítését végezték el. A betonfelületet plusz/mínusz 4 milliméter pontossággal kellett elkészíteni;
Kép: Magyar Építők
  • A teljes projekt ideje alatt a Vasúttechnika 1650 darab AT hegesztést készített. A hézagnélküli felépítmény a korszerű sínleerősítések, nagy tömegű betonaljas vagy betonlemezes alátámasztások mellett ugyanis hosszú élettartamú, folytonos kötést, hegesztést is igényel;
  •  A teljes szakaszon új vízelvezetési rendszert építettek ki;
  • Gondoskodtak a modern, aktív tűzvédelmi rendszerről;
  • Az utasok biztonságát és tájékoztatását szolgálják a kiépített gyengeáramú rendszerek;
  • Felújították a régi, megmaradó vasúti biztosítóberendezést;
  • Kiemelt feladat volt a Szabó Ervin téri diszpécserház rekonstrukciója.