A jövő évi költségvetésben tartja a kormány a Széll Kálmán tervben meghirdetett 2,5 százalékos GDP-arányos hiánycélt - olvasható a most nyilvánosságra hozott tervezési köriratban. A bruttó bérek 4,4 százalékkal emelkednek a nemzetgazdaságban a kormány tervei szerint, az infláció pedig 3,5 százalék lehet 2012-ben.

Az Orbán-kormány egy újabb kísérlete tesz arra, hogy szakítson a bázisalapú tervezéssel - vagyis, hogy a 2012-es előirányzatok a 2011-es költségvetés számaira épüljenek. A körirat szerint a tárcáknak a következő hetekben át kell gondolni feladataikat, és azokat a költségvetési forrásokhoz kell igazítani. Jelentősen csökken a tárcák mozgástere: az ez évi költségvetésben egy miniszter a saját tárcáján belül bármit bárhová átcsoportosíthat, ám 2012-től megszűnik ez az idén bevezetett gyakorlat, a minisztereknek végre kell hajtani az elfogadott költségvetést.

A bázislapú tervezéssel való szakítás azonban nem lesz teljes, hisz két oldallal az anyag már azt taglalja, hogy a 2012-es támogatási keretszámokat a 2011-es költségvetésből kell meghatározni, mégpedig úgy, hogy a február elsején elhatározott zárolásokat levonják 2012-es bázisból. Mint ismert, a kormány az idei hiánycél-tartása érdekében mintegy 150 milliárd forintos zárolásról döntött alig egy hónappal a 2011-es költségvetés életbe lépést követően. Júniusban a parlament is ennek  szellemében módosította a büdzsét - vagyis az idén elvont 150 milliárd forinttal a tárcák jövőre sem számolhatnak - ami nem meglepő annakfényében , hogy az ideihez képest mintegy 600 milliárd forinttal alacsonyabb lehet a költségvetés pénzforgalmi hiánya.


Megszűnik a bírságolási kényszer a tárcáknál?


A tárcák saját bevételeit megnyirbálja a kormányzat oly módon, hogy 2012-től a tárcáknál keletkező bírságbevételek a központi költségvetésbe folynak és nem maradhatnak a tárcáknál. Ezzel megszűnik a bírságolási kényszer. A rendőrség esetében a bírságbevételek már idén is elvonta a tárca - így a rendőrök már most sem érdekeltek közvetlenül a bírságolásban.

A tárcáknál 2012-ben tovább folytatódhatnak az intézmények összevonásai és megszüntetései - legalább is a NGM erre ösztönzi a minisztériumokat. Más kérdés, hogy erre mekkora lesz a hajlandóság. Ha intézmények megszüntetésére nem is kerül sor, akkor is kötelező a tárcáknak "karcsúsítani" vagyis "érdemi létszám-megtakarítást elérni" olvasható a köriratban. Az NGM a minisztériumoktól és költségvetési intézményektől a dologi kiadások csökkentését is elvárja - vagyis kevesebb papírt, munkaeszközt, külső szolgáltatást lehet 2012-ben vásárolni.

Nem lesz béremelés

A körirat szerint a közszférában jövőre nem lesz béremelés. Ahogy a körirat fogalmaz: " a tervezés jelenlegi szakaszában változatlan mértékű illetményalappal/alapilletménnyel és a közalkalmazotti illetménytáblával kell számolni, a személyi juttatás előirányzat illetményfejlesztés címen nem növelhető". A munkaadókat terhelő járulékokkal a hatályos jogszabályok alapján kell számolni, megtervezni az előirányzatot. A nyugdíj-biztosítási járulék mértéke 24 százalék, az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulék 3 százalék, melyből az egészségbiztosítási járulék (természetben és pénzbeli) 2 százalék, a munkaerő-piaci járulék 1 százalék.

209 forintos svájci frankkal terveznek

A költségvetési köriratban rögzíteni kell, hogy a tervezésnél milyen devizaárfolyamokat kell figyelembe venni. Eszerint 2012-re 209,2 forintos CHF, 267,5 foirintos EUR és 187,5 forintos USD-kurzussal kell számolni az érintett tárcáknak. Fontos tudni, hogy ez nem kormányzati prognózis - hanem egy technikai szám, az elmúlt hónapok átlagárfolyamából számolva.

 

A költségvetési kiadások tervezett alakulása (milliárd forint)
20112012változás
Kiadások összsesen13838,614008,61,2
Központi költségvetés8894,29159,63,0
Egyedi és normatív támogatások214,9188,6-12,2
Közszolgálati műsorszolgáltatás támogatása58,764,810,4
Fogyasztói árkiegészítés109,0100,0-8,3
Lakásépítési támogatások126,0118,1-6,3
Családi támogatások, szociális juttatások628,3610,3-2,9
Költségvetési szervek fejezetek kiadásai4246,24245,70,0
Az államháztartás alrendszereinek támogatása1881,82132,013,3
Kamatkiadások1052,21100,84,6
Társadalmi önszerveződések támogatása3,83,80,0
Kormányzati rendkívüli kiadások16,44,1-75,0
Kezességbeváltás35,437,56,1
Egyéb kiadások32,732,2-1,7
Tartalékok123,9142,014,6
Befizetés az EU költségvetésébe258,1271,85,3
Állami vagyonnal kapcsolatos kiadások106,4108,01,6
Elkülönített állami alapok410,1353,2-13,9
Nukleáris Alap kiadásai16,714,5-13,4
Munkaerőpiaci Alap kiadásai337,2282,9-16,1
Kuatatás és Technológiai Alap kiadásai46,045,6-0,7
Nemzeti Kulturális Alap8,89,24,1
TB alapok4534,34495,8-0,8
Nyugdííjbiztosítási Alap3074,63110,71,2
Egészségbiztosítási Alap1459,61385,0-5,1
Forrás: kormányrendelet