Kevesebb árut és rövidebb úton fuvaroztak tavaly Magyarországon 2021-hez képest, legnagyobb mértékben, 26 százalékkal a vízi szállítás esett vissza, de csökkent a vasút és közút teljesítménye is, elsősorban a háborús helyzet és az aszály miatt.
Az intermodális forgalom, amelynél több szállítási mód kombinációjával jut el a célállomásra az áru, ugyanakkor bővülni tudott – derült ki a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) felméréséből.
Idén a gazdasági bizonytalanságok miatt nehéz előre jelezni az árufuvarozás várható teljesítményét. Az intermodális forgalomban a tavalyihoz hasonló teljesítményre számítanak.
Rájárt a rúd a hazai árufuvarozásra
Nem volt jó éve a hazai árufuvarozásnak tavaly, a nemzetközi gazdasági nehézségek, az energiaárak megugrása, az infláció, az orosz-ukrán háború, valamint az aszály okozta terméskiesés miatt visszaesett az áruszállítás Magyarországon.
A közúti, vasúti és vízi áruforgalom volumene (261 millió tonna) 6 százalékkal, teljesítménye (50,2 milliárd tonnakilométer) 0,5 százalékkal csökkent tavaly 2021-hez képest az előzetes statisztikai adatok szerint.
Az orosz-ukrán háború a lengyel-belorusz határra korlátozta az Ázsia és Európa közötti selyemút forgalmát, elkerülve Magyarországot.
Ráadásul a megugró orosz-kínai kereskedelem miatt kapacitáshiány lépett fel a transzszibériai vasúton.
Új szállítási irány született
Ugyanakkor a háború következtében új szállítási irány is született: mind az ukrán import-, mind az exportforgalom megindult az adriai kikötők és Ukrajna között, ami azonban novemberben az ukrajnai infrastruktúrát ért támadások miatt nagyon visszaesett.
Európán belül a szervezetlen felújítások miatt veszített versenyképességéből a vasút, amihez hozzáadódott az energiaköltségek növekedése, amely a vasutat rosszabbul érintette. Ezért a korábbi tendencia megfordult, és a vasútról a közútra terelődött a forgalom egy része.
A nemzetközi forgalomban bővül a közút
Tavaly 7,1 százalékkal kevesebb árut fuvaroztak közúton Magyarországon, mint 2021-ben, ugyanakkor az elfuvarozott távolság kismértékben, 0,2 százalékkal bővült.
Belföldön jelentős volt a csökkenés, amit csak némileg tudott ellensúlyozni, hogy a nemzetközi forgalomban nőtt a fuvarozott tonna és távolság is.
A közút versenyképességét javította, hogy a hazai vasúti vontatás energiaköltsége az uniós átlagnál is nagyobb mértékben nőtt.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Rabszolgamunka az osztrák földeken: nagy árat fizethet, aki a szomszédban keresi a szerencséjét

Fokozódik a rettegés, az illegális bevándorlók már boltba se mernek menni

Elesett az M7-es

Lassan elfelejtenek minket: a magyar vendéglátóhelyekről kidobták a gulyást meg a pörköltet

Újabb hétvégi rémálom a Balatonnál: szinte minden megtörtént, ami rosszul sülhet el

Ön tudja, mennyibe kerül most a Balaton déli partján egy impozáns ingatlan?

Halálosan mérgező halak riogatják a turistákat az Adrián

Megvan a fekete doboz, kiderül az utolsó 30 másodperc titka

Ezüstországban pereg az arany
