Az Allianz 11. felmérése 89 ország és terület 2650 szakértője, köztük vezérigazgatók, kockázatkezelők, alkuszok és biztosítási szakértők által megfogalmazott vélemények alapján készült.

A felmérés eredménye azt mutatja, hogy 2022-ben a vállalatok számára a kiberkockázatok jelentik a legnagyobb fenyegetést világszerte. A zsarolóvírus-támadások, az adatvédelmi incidensek vagy a nagyobb informatikai leállások veszélye jobban aggasztja a vállalatokat, mint az üzletmenet-folytonosság és az ellátási láncok megszakadása, a természeti katasztrófák vagy a koronavírus-világjárvány, amelyek mind súlyosan érintették a cégeket tavaly - idézi a felmérés összefoglalóját az MTI.

A kiberbiztonsági események a felmérés történetében másodszor vezetik a kockázati barométer ranglistáját, a válaszok 44 százaléka rangsorolta első helyre. Az üzletmenet megszakadása a második helyre szorult 42 százalékkal, a természeti katasztrófák jelentette kockázat pedig a 2021-es hatodik helyről a harmadik helyre jött fel, 25 százalékkal. A koronavírus világjárvány a negyedik helyre esett vissza, a válaszok 22 százalékával.

Magyarországon 2022-ben az első számú fenyegetettséget a járványkitörés jelenti a válaszok 34 százaléka alapján, a kiberincidensek a második helyre kerültek, 28 százalékkal. A harmadik helyen egyenlő arányban áll a ranglistán az üzletmenet-megszakadás, a makrogazdasági fejlemények és a képzett munkaerő hiánya, 24-24 százalékkal.

Magyarországon 68 válaszadó vett részt a felmérésben.

A kiberbiztonsági események a felmérésben szereplő országok többségében a három legnagyobb veszély között szerepelnek. Ennek elsődleges oka a zsarolóvírus-támadások számának közelmúltbeli megugrása, amelyet a felmérés válaszadóinak többsége az idei év legfőbb kiberfenyegetéseként határozott meg.

A 2021-es évet jellemzően az üzletmenet megszakadása fémjelezte, és minden eddiginél nyilvánvalóbbá vált a modern ellátási láncok és termelési hálózatok sebezhetősége. Az összefoglaló szerint az üzletmenet megszakadásával kapcsolatos kockázatok tudatosítása a vállalatok teljes szervezeti működésében fontos stratégiai kérdéssé válik.

A koronavírus-válság továbbra is számos ágazatban árnyékot vet a gazdasági kilátásokra, a vállalkozások ugyanakkor úgy érzik, hogy jól alkalmazkodtak a helyzethez. A válaszadók 80 százaléka úgy véli, hogy megfelelően vagy jól felkészültek egy jövőbeni világjárványra.