Az akkumulátorok újrahasznosítása gazdaságstratégiai cél, ám egyelőre nem jellemző. Az uniós gazdaságok jelenleg a lítium-ion akkumulátorok mindössze öt százalékát hasznosítják újra, ami szakértők szerint hosszú távon fenntarthatatlan. Magyarországra is fontos feladat hárul, hiszen jelenleg Németország után mi lettünk az európai lítiumion-akkumulátorgyártás egyik központja.
Vagy olyan alapanyagokból kell előállítani a jövő akkumulátorait, amelyek lényegesen kevésbé terhelik a környezetet és jelentős mértékben növelik a használati időtartamot, vagy meg kell oldani azt, hogy a felhasznált lítium és kobalt közel 100 százaléka újrahasznosításra kerüljön
– többek között ez szerepel a Klímapolitikai Intézet elemzésében.
Azt írják, hogy az Európai Tanács és az Európai Parlament is realizálta a fenti anomáliát és az Európai Zöld Megállapodás keretében rendeletekkel igyekszik elősegíteni a fenntarthatóbb és a körforgásos gazdaság célkitűzéseinek jobban megfelelő akkumulátor gyártási technológiák kifejlesztését abból a célból, hogy támogassa az európai közlekedés tiszta energiára való átállását és az üzemanyagimporttól való függetlenségét.
A közlekedés villamosításának következtében az akkumulátorok iránti kereslet gyorsan növekszik
Az Európai Unió előrejelzéseiből az körvonalazódik, hogy az elektromos autók terjedésével 12 év alatt jelentősen megnőtt a lítium akkumulátorokban való felhasználásának aránya, a többi ipari alkalmazáshoz képest. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint 2025-re a világ jelentős lítium- és kobalthiánnyal nézhet szembe.
A kutatóintézet elemzésében az szerepel , hogy 2021-ben a legnagyobb elektromosautó-piac Európában Németország volt, ahol novemberben és decemberben több, mint minden harmadik eladott új autó elektromos volt.
Az Európai Zöld Megállapodás fenntarthatóvá kívánja tenni a teljes akkumulátor értékláncot
A kutatás szerint ezt úgy lehet elérni, hogy szigorúbb célkitűzésekben állapodtak meg a hulladékgyűjtésre, az újrafeldolgozás hatékonyságára és az anyag visszanyerésre vonatkozóan, továbbá megszabja, hogy az akkumulátorok legyenek könnyebben kivehetők és cserélhetők és azt is, hogy a fogyasztók számára szélesebb körű információkat kelljen szolgáltatni.
Németország után jelenleg Magyarország az európai lítiumion-akkumulátorgyártás egyik legfontosabb központja
A Klímapolitikai Intézet kutatása kitér arra is, hogy a lítium-ion akkumulátorok hulladékainak egységes besorolásának hiánya miatt azok mennyiségéről a meglévő nyilvántartások nem adnak pontos adatot.
Annak ellenére sem, hogy a kritikus nyersanyagok kinyerése hulladékból inkább hamarabb, mint később nemzetgazdasági jelentőségűvé fog válni.
Hazánkban is megjelentek a világ legnagyobb akkumulátorgyártói - a különböző beszállítókról nem is beszélve -, mint a Samsung SDI, SK Innovation, valamint a kínai Contemporary Amperex Technology (CATL), melyek számára kiemelt jelentőségűek lesznek ezek az újrahasznosított nyersanyagok.
Magyarországon gazdaságstratégiai jelentőségű kérdéssé fog válni és itthon tartani a kritikus nyersanyagokat, illetve saját magának feldolgozni, hasznosítani, ezért kiemelt szempont lesz a használt akkumulátorok újrahasznosítási rendszerének kialakítása.
A szakmai elemzés szerint reális lehet a 60-80 százalék kapacitású használt akkumulátorok más funkciókban való hasznosítása. Például az elektromos autók használt akkumulátora még jó hatásfokkal alkalmazható a házi napelemek, vagy naperőművek által termelt áram raktározására.
A hazai akkumulátorok újrahasznosításának és a benne található értékes nyersanyagok kinyerésének szempontjából jelentős technológiai fejlesztések szükségesek, amelyhez a kutatás-fejlesztés, szakpolitikai döntések és vállalati beruházások kellenek.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon, Redditen vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
![Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721820326.jpg/240/?v=2024012201)
Újabb legendás autómárka hátrál ki az elektromosságból
![Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202309/orig/image1695722427.jpg/240/?v=2024012201)
Tönkreverték az állampapírokat, messzire se kellett menni a 60-70 százalék nyerőért
![Nagy áttörés történhetett a cukorbetegség gyógyításában, bámulatos eredményt értek el](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721657035.jpg/240/?v=2024012201)
Nagy áttörés történhetett a cukorbetegség gyógyításában, bámulatos eredményt értek el
![Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721922911.jpg/240/?v=2024012201)
Lemaradtak az egyetemről, mert elszámolták a pontjaikat: megszólalt az Oktatási Hivatal
![Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721904412.jpg/240/?v=2024012201)
Döntött az Európai Bíróság, fontos változások jönnek
![Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202402/orig/image1708513892.jpg/240/?v=2024012201)
Egy tollvonással szerzett 155 ezer előfizetőt a 4iG
![Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721992089.png/240/?v=2024012201)
Fura autós aluljáró készteti szabálytalankodásra a sofőröket Budán
![Putyin vérszemet kapott és nem áll le, átrajzolja Ukrajna határait](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1721815394.jpg/240/?v=2024012201)
Putyin vérszemet kapott és nem áll le, átrajzolja Ukrajna határait
![Tudta, hogy kártérítést kaphat, ha szabija alatt packázik önnel a munkahelye?](https://www.economx.hu/fototar/fototar/202407/orig/image1722004810.jpg/240/?v=2024012201)
Tudta, hogy kártérítést kaphat, ha szabija alatt packázik önnel a munkahelye?
![](https://kep.index.hu/1/0/5747/57471/574719/57471957_4250785_21fd369c47e47c86a6f4049917174790_wm.png)