Legutóbb Horvátország csatlakozott az Európai Unióhoz 2013-ban. A korábbi Európai Tanács elnök, Charles Michel 2023-ban, 2030-at szabta meg a nyugat-balkáni aspiránsok csatlakozási éveként, ám ez az ígéret egyre valószínűtlenebbnek tűnik.

Vajon mikor történhet meg a következő tagfelvétel és melyik ország lenne az? Talán húsz évvel Zágráb csatlakozása után, 2033-ban?

„Lehetetlen jelen körülmények között megmondani, mikor lesz újabb sikeres csatlakozás. A bővítéshez ugyanis több száz döntéshozatali folyamatot kell a tagállamoknak egyhangúlag jóváhagyni, amely a huszonhét tagállam révén huszonhét eltérő érdekrendszert jelent, a folyamatot nagyon könnyen kisiklathatják egyes tagállamok”

– hangsúlyozta az Economx érdeklődésére Kránitz Péter Pál. A Magyar Külügyi Intézet (MKI) vezető kutatója egyben hozzátette:

Észak-Macedóniában és Albániában a lakosság többsége már nem hiszi, hogy valaha EU-tagok lesznek, hiszen előbbi több mint huszonegy, míg utóbbi épp tizenhat éve nyújtotta be tagság iránti kérelmét, ám csatlakozási eljárásukat azóta politikai játszmák ejtették foglyul.


Itt különösen a Franciaország, Hollandia, és más nyugat-európai tagállamok által tett újabb és újabb követelésekre kell utalnunk. A tény, hogy a Nyugat-Balkánon a döntéshozók és a lakosság egyaránt egyre kevésbé hisz a régió európai perspektívájában, beláthatatlan geopolitikai kockázatokat rejt – fűzte hozzá.

Kétsebességes bővítéspolitika

Ukrajna orosz inváziója óta kétsebességessé vált az EU bővítéspolitikája. Mialatt Észak-Macedónia 16 évet várt a csatlakozási tárgyalások megkezdésére, addig

Kijev csatlakozási kérelmét rekordidő, mindössze négy hónap alatt elbírálták, és rá másfél évvel már döntés is született a csatlakozási tárgyalások megkezdéséről. 

A nyugat-balkáni államok csatlakozását, egyebek mellett, a jószomszédi viszony kialakításához, például a görög-észak-macedón névvita vagy a szerb-koszovói terület- és státuszjogi konfliktus kérdéséhez kötik az Európai Unióban, addig Ukrajnával és Moldovával szemben a területükön zajló vagy befagyott konfliktusok lezárásának szüksége nem merült fel – ennek nyilván geopolitikai okai vannak a szakértő szerint.

Tirana, Albánia
Tirana, Albánia. Forgalom a Deshmoret e Kombit Boulevardon vagy a Martyrs of the Nation Boulevardon, a főváros egyik főútvonalán. (Fotó: Ken Welsh/Education Images/Universal Images Group via Getty Images)
Tirana, Albánia. Forgalom a Deshmoret e Kombit Boulevardon Kép: Getty Images

Az EU-nak ugyanis nincsen a kezében egy közös külpolitikai apparátus vagy egy közös hadsereg, ezért csak a bővítéssel tud fellépni keleti szomszédságában, mint hatalmi tényező, ezért az orosz invázióra adott válaszként, politikai kiáltványként lehet értelmezni a gyorsított eljárást. Ukrajna és Moldova EU-perspektívája révén a tagállamok amellett tesznek hitet, hogy készek Kelet-Európa geopolitikai folyamataiba beavatkozni – az érdekérvényesítés eszközeiről azonban, különösen egy háborús helyzetben, nincs egyetértés – fogalmazott Kránitz Péter Pál.

Recep Tayyip Erdogan – Jakov Milatovic közös sajtótájékoztatója Ankarábantart a kétoldalú és küldöttségi találkozók után az Ankarában, Turkiye államban, az Elnöki Komplexumban 2024. december 2-án.
Törökország is érdeklődik a Nyugat-Balkán iránt. Recep Tayyip Erdogan török és Jakov Milatovic montenegrói elnök közös sajtótájékoztatója Ankarában, az Elnöki Komplexumban 2024. december 2-án. Kép: Getty Images

Csapongó Brüsszel

Az ukrajnai háború előtt nem volt annyira egyértelmű, hogy az alapító tagok többsége szeretné a bővítést. Épp a 2004-es big bang, amikor Magyarország is csatlakozott a közösséghez, bizonyítja, hogy

  • a nagy nyugat-európai gazdaságok is jól járnak a bővítéssel, hiszen az egységes piac megannyi lehetőséget rejt a nagyobb és ellenállóbb gazdaságok számára,
  • de a kisebb és újabb tagállamoknak is jót tett a gazdasági integráció és a kohéziós politika, tehát ez egy win-win helyzet volt.
  • Az egyre bővülő tagsággal azonban egyre polarizálódik a közösség úgy a politikai kultúra, mint a külpolitikai érdekmátrix tekintetében, amely a döntéshozatali mechanizmusokra lehet negatív hatással.
  • Ezért is tették a nagy nyugat-európai tagállamok a döntéshozatali reformok függvényévé a bővítést 2022 előtt.
  • 2022 februárja óta azonban a geopolitikai szükségletek váltak mérvadóvá, s újra politikai felhatalmazást nyert a bővítés Nyugat-Európában is. 

„Ahol nem mi vagyunk, oda potenciálisan behatolnak az EU gazdaságára és a tagállamok gazdasági-politikai érdekeire kihívást jelentő külső erők, az orosz, a kínai, török és arab tőkével együtt ezen államok politikai agendája is” – fogalmazott Kránitz Péter Pál, aki szerint „a politikai akarat már többé-kevésbé megvan, ám a prioritások nincsenek összehangolva. Míg a tagállamok többsége a kelet-európai aspiránsok ügyét tekinti elsődlegesnek, addig Magyarország a nyugat-balkániakét."

Szijjártó: Zárt ajtók mögött az EU többsége ellenzi a bővítést a Nyugat-Balkán felé

A Nyugat-Balkán országai átlagosan 14,5 éve várnak arra, hogy tagjai lehessenek az Európai Uniónak. Nem kellene megaláznunk őket az integráció során. Lehetetlen, hogy Ukrajna előbb csatlakozzon az EU-hoz – mondta Szijjártó Péter a Magyar Külügyi Intézet által szervezett Budapest Balkans Forum panelbeszélgetésén.

Ukrajna vagy a Balkán?

Az MKI vezető elemzője úgy látja, hogy Ukrajna tagsága inkább politikai, mintsem gazdasági szükségletként lebeg a tagállamok többsége szemében, míg a realista döntéshozók tisztában vannak a folyamatban rejlő kockázatokkal és potenciális buktatókkal. „Előfordulhat, hogy a két szék közé zuttyan az Európai Unió, mivel a dinamikusan változó geopolitikai környezet könnyen alááshatja Ukrajna EU-tagságát, mialatt a nyugat-balkáni és dél-kaukázusi tagjelöltek alternatív szövetségi és együttműködési kereteket alakíthatnak ki maguk számára” – hangsúlyozta.

Hajó a Duna és a Száva találkozásánál, Belgrádnál
Hajó a Duna és a Száva találkozásánál, Belgrádnál Kép: Getty Images

Versenyfutás az oroszokkal

Mivel az EU-nak nincs egységes külpolitikája és nincs saját hadserege, a tagállamok pedig egyedül gyengék, ezért a szakértő szerint csak részsikereket érhet el, s ennek az elsőszámú területe a Nyugat-Balkán lehet.

  • Láthatjuk, hogy az elhibázott európai uniós külpolitika miatt az EU ott sincs az asztalnál az Egyesült Államok és Oroszország által megkezdett tárgyalásoknál.
  • Az EU antagonista helyzetbe került Oroszországgal,
  • válságosak a kapcsolatai az új amerikai adminisztrációval,
  • az elmúlt években drámaian megromlott viszonya Kínával is.
  • Az egykori EU-aspiránsból lett eurázsiai középhatalom Törökországgal, amely a NATO második legerősebb haderejével rendelkezik, szintén súlyosan megromlott a kapcsolata.
  • Saját partnereivel, tagjelöltekkel lép súlyos ideológiai konfliktusba, lásd Grúzia esetét,
  • bővítéspolitikája zátonyra futott a Nyugat-Balkánon,
  • a Keleti Partnerség programja gyakorlatilag hamvába halt.

„Kudarcokat halmoz az EU külpolitikája, mert merev, liberális ideológiai és eurocentrikus magaslatról viszonyul partnereihez, s köszönő viszonyban sincs a kölcsönös tiszteleten alapuló okos és pragmatikus diplomáciával" – húzta alá Kránitz Péter Pál, aki úgy látja, hogy ráadásul súlyos kettős mércét alkalmaz az Európai Unió Grúziával és Ukrajnával szemben éves jelentéseiben, amelyekben elvileg a tagjelöltek csatlakozási kritériumoknak való megfelelése előmenetelét elemzi a bizottság.

Kettős mérce a gyakorlatban

  • Vallásszabadság

A legutóbbi, 2024-es Európai Bizottság jelentés nem talált a vallásszabadságot sértő precedenst Ukrajnában, holott éppen ebben az évben tették egy Zelenszkij elnök által előterjesztett jogszabállyal lehetetlenné az ország legnagyobb egyháza, az Ukrán Ortodox Egyház működését, majd kezdett a belbiztonsági szervek együttműködése mellett erőszakos templomfoglalásokba az ellenegyház. Ezt Ferenc pápa és a Human Rights Watch is ellenezte, az EB figyelmét mégis elkerülte.

A népi képviselők reakciója az Oroszországhoz kötődő vallási szervezeteket tiltó törvényről szóló a szavazás után a Verhovna Radában, 2024. augusztus 20-án Kijevben, Ukrajnában.
A népi képviselők reakciója az Oroszországhoz kötődő vallási szervezeteket tiltó törvényről szóló a szavazás után a Verhovna Radában, 2024. augusztus 20-án Kijevben, Ukrajnában. Kép: Getty Images, Andrii Nesterenko

Ezzel szemben a grúziai vallásszabadság helyzetét már kétesnek találta a Bizottság, s bár nem részletezte, hogy miért, feltehetően azért, mert az ortodox egyház klérusát felmentette a katonai szolgálatot helyettesítő társadalmi munka alól.

  • Véleménynyilvánítás szabadsága

A véleménynyilvánítás szabadsága tekintetében az EB haladást tapasztalt Ukrajnában a vizsgált időszakban. Holott köztudomású, hogy „Ukrajnában a hadi állapot következtében gyakorlatilag megszűnt a véleménynyilvánítás szabadsága, embereket azért börtönöznek be, mert egyes facebook-bejegyzéseket lájkolnak, a belbiztonsági szervek tartják megfigyelés és nyomás alatt a független szerkesztőségeket, kormánykritikus újságírókat tudatosan és irányítottan soroztak be a hadseregbe” – mondta Kránitz Péter Pál, aki szerint a háborús szükségletekkel indokolható korlátozásokhoz képest aránytalanul súlyos támadás alatt áll a sajtószabadság, amire több ukrán civil szervezet, a Harkivi Emberi Jogvédő Csoport, a Tömegtájékoztatási Intézet, de a Riporterek Határok Nélkül nemzetközi szervezet is felhívta a figyelmet. 

Ezzel szemben az EB rendkívül súlyos vádakat fogalmazott meg a grúz kormánnyal szemben és Ukrajnánál rosszabb értékelés adott a véleménynyilvánítás szabadsága kapcsán, holott Grúziában összehasonlíthatatlanul nagyobb a sajtó és a véleménynyilvánítás szabadsága, mint Ukrajnában.

  • Korrupció

Rosszabb értékelést ért el Grúzia a korrupció elleni küzdelem tekintetében is Ukrajnánál, holott a Transparency International korrupcióészlelési listáján Ukrajna a 180 országból a 105 helyen állt 2024-ben (egy helyet rontva előző évi helyezéséhez képest), míg Grúzia a 64. helyen, maga mögé kényszerítve egy sor EU-tagállamot. 

  • Beavatkozás a választásokba

Ami a grúz választásokba való beavatkozást illeti. Történt októberben egy választás, ami az országot 12 éve kormányzó, s az Európai Unióval azóta rendkívül szoros partneri együttműködést kialakító Grúz Álom párt elsöprő győzelmével végződött. A szavazatok 90 százalékát az EB kérésére egy holland fejlesztésű elektronikai rendszerrel számolták, amelyek esetében kizárt a csalás lehetősége, de az EBESZ és az EP nemzetközi megfigyelői sem találtak szisztematikus csalásra utaló jelet. A grúz ellenzék mégis orosz beavatkozást és csalást kiáltott, erre azonban azóta sem tudtak bizonyítékot szolgáltatni.

Egy felvonó halad át Tbiliszi panorámáján, a Narikala-erőd felé tartva. (Fotó: Tyson Paul/Loop Images/Universal Images Group a Getty Images-en keresztül)
Egy felvonó halad át a Narikala-erőd felé tartva Tbilisziben, Grúzia. Kép: Getty Images

Az MKI vezető kutatója szerint a Grúz Álom párt nem oroszbarát, de tekintetbe veszi az ország földrajzi, történelmi, geopolitikai és gazdasági sajátosságait, nem csatlakozott az oroszellenes európai szankciókhoz és pragmatikus kapcsolatokat ápol Törökországtól Azerbajdzsánon át Kínáig. 

A Grúz Álom kormány tekintettel van arra, hogy a grúz társadalom a keresztény világ egyik legvallásosabb és legkonzervatívabb társadalma, ezért ennek megfelelően a liberális demokráciáktól eltérő belpolitikai döntéseket hozott, például a családvédelem terén.

E kettő körülmény egybenállása elegendő volt ahhoz, hogy az Európai Bizottság úgy határozzon, kiáll a liberális és szélsőségesen oroszellenes és européer grúz ellenzék mellett, és új választások kiírását követeli a kormánytól. Az Európai Néppárt odáig ment, hogy érvénytelennek mondta ki a választások eredményét és a korábbi elnök, a francia születésű Szalome Zurabisvilit tekinti Grúzia egyedüli törvényes képviselőjeként.

A demokratikusan megválasztott kormány delegitimálása rendkívül súlyos beavatkozás egy megbízható partner és EU-tagjelölt belpolitikájába. „Az ilyen folyamatoknak beláthatatlan következményük lehet, hiszen elgondolkodtatják a többi tagjelöltet is, hogy velük is megtörténhet, ha nem a nyugati fősodornak tetsző eredményt hoznak majd a következő választások" – fogalmazott érdeklődésünkre Kránitz Péter Pál, egyben hozzáfűzte, hogy az Európai Unió az elhiteltelenedést kockáztatja a bővítéspolitika kétsebességessé tételével, a demokratikus kettős mérce és a belpolitikai beavatkozások által, amely elhidegíti az EU-aspiránsok és az EU viszonyát, és kinyitja a kaput az Európával szemben nem igazán baráti országok és gazdaságok előtt.

Kivették a Nyugat-Balkánt a mélyhűtőből, csak nehogy odaégjen

„Kivettük a Nyugat-Balkánt a mélyhűtőből, betettük egy mikrohullámú sütőbe és megnyomtuk a kiolvasztás gombot. Ez az egyik legfontosabb eredménye a magyar EU-elnökségnek”, hangsúlyozta Bóka János a Budapesti Balkans Forum konferencián. Csak nehogy odaégjünk, lassú fokozaton melegednénk fel, válaszolt tréfásan a magyar miniszter szavaira Montenegró képviselője.