Pénteken kisiklott a 117 307 számú Bzmot motorkocsi Magyarkútnál. A vonaton 20-an utaztak, 2 fő könnyebben megsérült a kisiklás következtében.

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő Facebook-oldalán tette közzé véleményét a témával kapcsolatban.

A képviselő értesülései szerint ez már a harmadik komoly incidens, amiben ez a 117 307-es motorkocsi részt vet, ugyanis a Lázár János alá tartozó Közlekedésbiztonsági Szervezet tavalyi jelentése felsorolja a motorkocsi korábbi hibáit. 

A lista szerint

  • 2011-ben üzemen kívül helyezték, mert porlasztócső repedés miatt a motorkocsi tűzesetet szenvedett.
  • 2016-ban a motorkocsi alól a tengelyhajtóművet kiszerelték és megcserélték egy másik motorkocsiéval, mert az alatt többször is szolgálatképtelenséget okozott.
  • 2024.03.07. Döntés született, hogy a motorkocsit járműjavítóba továbbítják, fővizsgára (C jelű javításra).
  • 2024.06.04. A műhely igényelt 5 db nyomatéktámot a raktártól, melyet nem tudtak kiszolgáltatni. A járműjavítóba továbbításhoz futóképessé tették a motorkocsit, a tengelyhajtóművét egy nyomatéktámot helyettesítő, ideiglenes műszaki megoldással rögzítették. A kardánhajtást nem kötötték be.
  • 2024.06.24. A járműreszortos kiadta a jármű futási engedélyét (4 másik járművel együtt), 80 km/h engedélyezett sebességre.
  • Ezután pedig június 24-én is kisiklott és szétszakadt.

A vonatba 2. kocsiként besorozott motorkocsi egy tengellyel, a 3. mellékkocsi két tengellyel és a 4. mellékkocsi egy tengellyel siklott. A siklott járművek a kijárati jelzőt kidöntötték, a vasúti pálya kb. 350 méter hosszban rongálódott. Az esemény következtében 13 vonat összesen 56 percet késett. A vizsgálat megállapította, hogy a két motorkocsi alá bekötött hajtott kerékpárok tengelyhajtóműveiről hiányzott az eredeti nyomatéktám, azokat ideiglenes megoldásokkal pótolták. A kisiklást megindító motorkocsin ez a helyettesítő szerkezet leszakadt, és ennek következményeként a vonat kisiklott.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet szerint két nagy baj volt 2024-ben:

A karbantartás anyagellátó rendszere nem biztosítja a szükséges alkatrészeket, ezzel a karbantartó személyzet rákényszerül helyettesítő megoldások alkalmazására; valamint a jármű futási engedélyét – az utasításoknak megfelelve – úgy adták ki, hogy futásbiztonsági hiányossága volt.

A független országgyűlési képviselő utólag tisztázta posztjában, hogy a kérdéses motorvonatot azóta felújították és a vizsgálat is lezárult, így biztosnak mondható, hogy nem a házilag barkácsolt futómű volt a hibás a pénteki kisiklásnál.

MÁV úgy reagált a Hadházy Ákos által közzétett jelentésre, hogy „cáfoljuk a képviselő úr értesüléseit. A MÁV-csoport alkatrészellátása biztosított. A kérdéses szakértői vélemény megállapításait már annak elkészültekor is vitattuk, illetve cáfoltuk”.