Charles Stewart Rolls és Henry Royce több mint száz éve határozták el, hogy megépítik a világ legjobb automobilját, ebből az alapelvből pedig a cég tulajdonosai azóta sem engedtek. A Rolls-Royce-nál ma is azt vallják, hogy kézműves munkával a világ legkiválóbb autóit állítják elő, állításukat pedig bárki megtapasztalhatja, akinek lehetősége van a volánja mögé ülni. 1906-ban, ugyanabban az évben, amikor a két vállalkozó úriember a márkát alapította, Budapesten elkészült a Gresham-palota, a ma szállodaként működő épületnél ezért keresve sem lehetett volna jobb helyszínt találni a Phantom modellfrissített kiadásának bemutatására. Noha Magyarországon nincs képviselete a márkának, a vevőkör számára ez cseppet sem jelent problémát − derült ki az autó próbáját megelőző beszélgetésből.
A vevőkör megtalálja a márkát
Egyre bővül a Rolls-Royce-tulajdonosok köre − állítja Frank Tiemann, a márka európai kommunikációs vezetője, majd hozzáteszi, hogy a világon több mint százezer embernek van legalább harmincmillió dolláros megtakarítása, és ez a szám egyre bővül. Belőlük áll a Rolls-Royce vevőköre, az átlagéletkoruk pedig egyre csökken, napjainkban ugyanis több a sikeres fiatal vállalkozó. És itt ne a magyar valóságban értett vállalkozóra gondoljunk, hanem az angol entrepreneur szó igazi jelentésére: olyasvalakire, aki ötleteiből némi kockázat árán tőkét kovácsol, mint Richard Branson vagy Mark Zuckerberg. Magyarországon is élnek jó páran, akik megengedhetnek maguknak egy ilyen autót, számukra mégsem probléma, hogy nincs márkaképviselet, hiszen életmódjukból adódóan úgyis megfordulnak a világ azon pontjain, ahol szalon is van. A legközelebbi márkaszerviz Bukarestben és Varsóban található, mindkettő több mint nyolcszáz kilométerre, azaz tízórányi vezetésre van. Nem mintha egy Rolls-Royce nem a hosszú utakra lenne kitalálva − Frank Tiemann is Münchenből vezette hozzánk a Phantom kabriót, és váltig állítja, hogy a hétszáz kilométer meg sem kottyant − a kötelező szervizre mégis többnyire tréleren szállíttatják az autókat. A kilencven márkaképviseletből álló hálózat nem lehet elég sűrű, Oroszország például önmagában olyan nagy, hogy a két moszkvai szalonon kívül nem lenne értelme másikat nyitni. Nem is kell, egy orosz ügyfelük például saját Antonov repülőgépére rakja az autót, ha időszaki szervizre kerül a sor.
Minden másként működik benne
A kínálat alapját képező Phantom legkülönlegesebb változata a nyitható tetős Drophead Coupé. Figyeljük meg, hogy a Rolls-Royce kerüli a kabrió szó használatát, hiszen azt a legolcsóbb típusoktól kezdve tucatnyi modellen megtaláljuk, még a kékvérű Convertible sem volt elég jó, helyette nyitható kupénak nevezik az autót. Igazuk van, hiszen a Phantom a limuzin mellett valóban készül kupé változatban is, a vászontetős modell azonban még annál is ritkábbnak számít. Különösen a modellfrissített kivitel, ami alig néhány hónapja mutatkozott be, ebből kifolyólag kuriózumnak számít az utakon. A ráncfelvarrás a Rolls-Royce esetében persze csak jelzésértékű, hiszen mindössze néhány részlet szorult modernizálásra. Például a navigációs képernyő mérete 8,8 colosra nőtt, USB-bemenetről is lehet zenét hallgatni és szériafelszereltség a teljesen ledes fényszóró. Ennek köszönhető, hogy eltűnt a kerek lámpatest a Phantom elejéről: a szögletes bura alatti lámparendszer látja el a nappali, a tompított és a távolsági fény szerepét is, természetesen dinamikusan változó fénycsóvával. Újdonság még a felülnézeti kamerarendszer, amire egy ilyen méretes autóban nagyobb szükség van, mint gondolnánk.
Egy Rolls-Royce vezetése nemcsak azért különleges, mert méregdrága, hanem azért is, mert a Phantom egy kicsit másképp működik, mint a többi autó. A Drophead Coupé két oldalajtója például hátrafelé nyílik, az üléseket pedig a könyöklőbe rejtett vezérlőpultról lehet állítani. Sok kapcsolót és kijelzőt is lakkozott fedél alá rejtettek a tervezők, hogy a vezetőnek minél kevesebb dolog vonja el a figyelmét. Ebben a konfigurációban kagylóhéjszínű bőr és paliszanderfa borítja a mazarinkék autó belsejét, és csak néhány méltatlan részletet jegyezhetünk meg az utastérben: az automata váltó karja és a hőmérséklet szabályzója megdöbbentően egyszerű műanyagból készült. Utóbbi érdekessége az is, hogy nincsenek rajta hőfokértékek, de még csak skálázás sem: a magyarázat szerint egy Rolls-Royce-tulajdonos nem azt akarja beállítani, hogy pontosan 21,5 Celsius-fok legyen az autóban, hanem azt tudja, hogy melege van vagy fázik. Gyapjú helyett kenderből készült a nyitott tetős modell szőnyege, ami elsőre kissé fapadosnak tűnik, de nagyon praktikus oka van: ha a tengerparti séta után homokot viszünk be a cipőnkön, ezt jóval könnyebb kiporolni.
A világ legnagyobb kabrióteteje
A Phantom Drophead Coupé öt méter hatvan centis hosszával a világ legnagyobb kabriójának számít, amihez rekordméretű vászontető dukál. Az ötrétegű tető nyitásához huszonöt másodpercre van szükség, a vászonanyag díszes teakfaborítás alá kerül, amit − mivel a gyárban egyáltalán nem lakkozzák − évente érdemes olajjal lekenni, hogy megtartsa szépségét. Az időszaki szerviz része a polírozás is: a fényezés nélküli, szálcsiszolt rozsdamentes acél motorházfedél ugyanis nagyon érzékeny a legapróbb karcolásokra is. Hasonlóan vigyázni kell az autó ékére, a Spirit of Ecstasy szobrocskára, ami acél vagy ezüst helyett éjszaka megvilágítható kristály kivitelben került az autóra, természetesen aranyozva, de egyéb bevonattal is lehet kérni. Az elegáns nőalak a kesztyűtartóban található gombokkal bújtatható el a Pantheon-stílusú, egyetlen darabból készült hűtőmaszk rejtekébe. Beszállás után nyújtózkodás helyett az ajtókat az ablakoszlop tövében lévő gombokkal csaphatjuk be automatikusan. Figyelmesség még a sárvédők rejtekéből előhúzható esernyő, valamint a lehajtható csomagtérfedél, amely ideális piknikhelyszín két fő részére − mondanunk sem kell, hogy a csomagtér padlója alá beépített pezsgőhűtő és kristálypohártartó rendelhető. A Drophead Coupé menet közben is a Rolls-Royce-kínálat legfeltűnőbb tagja: míg a limuzinban azért olyan vastag a C-oszlop, hogy a hátsó ülésen utazó tulajdonos néha magányba merülhessen, addig ez a jacht nemcsak vonzza a tekinteteket, de sofőrjét is közszemlére teszi.
Nem hallani a motor hangját
A hajtáslánc ellenben igyekszik mindvégig észrevétlen maradni, noha a piac egyik legnagyobb motorja dolgozik a géptető alatt: a hagyománytiszteletből 6,75 literesre kialakított, modern, közvetlen befecskendezésű V12-es benzinmotor hangját alig hallani, nem csupán indításkor, de még gyorsításkor sem. Szándékosan, hiszen a Rolls-Royce lényege, hogy úgy érezzük magunkat, mint egy repülő szőnyegen. Nincs szüksége erőlködésre, noha a 460 lóerős teljesítménynél találunk nagyobbat, de a 720 newtonméter nyomaték utolérhetetlen, és ennek több mint háromnegyede már ezres fordulattól elérhető. A Phantom ezért a legnagyobb higgadtsággal ér el bármilyen sebességet, és még nagyobb gázadásra sem hajlandó hallatni a tizenkét hengeres erőforrás hangját, a sebességváltásba mi nem szólhatunk bele. Az automatát nemrég hatról nyolcfokozatúra cserélték, de a gyáriak ezen sokat tanakodtak, hiszen miért váltanák le a régit, ha az is a lehető legjobb volt. A kérdést végül a károsanyag-kibocsátási szabályok döntötték el, az új áttételezéssel ugyanis a széndioxid-emisszió változatlan menetteljesítmények mellett is tíz százalékkal csökkent. A sportosság amúgy is az utolsó, ami eszünkbe jutna a Rolls-Royce-ról, hiába van egy S kapcsoló a kormánykeréken, ami közvetlenebbé teszi a gázpedált és váltás előtt tovább hagyja pörögni a motort. Ez inkább arra jó, hogy rugalmasabban jussunk fel a hegytetőre, gyorsan kanyarodni úgysem valami nagy élmény az autóval. Az útfekvésen kívül a hatalmas átmérőjű, tradicionálisan vékony karimájú kormánykerék is inkább egy hajóéra emlékeztet, és a ballonos abroncsokkal szerelt 21 colos kerekek is legalább úgy simítják ki a budapesti kátyús utakat, mintha vízen siklanánk.
Kézzel készült mesterművek
Nincs igazi konkurense az autók között, hiszen a Rolls-Royce-nál is inkább luxustermékként, mintsem gépjárműként tekintenek rá. Ahogyan a vevők is, akik hajók, repülőgépek és ékszerek mellé vásárolják. Beszédes adat, hogy a tulajdonosok csaknem felének van magánrepülőgépe, és nem ritka az sem, hogy a karórájuk többe kerül magánál az autónál is, pedig ez a Drophead Coupé közel 125 millió forintot ér. Az árának megfelelően a gyártása sem mindennapi. Mintegy ezer alkalmazott és mindössze két robot dolgozik a Rolls-Royce goodwoodi üzemében, ahol az autókat nagyrészt kézi munkával gyártják. Például a Phantom kárpitozása négyszázötven darabból áll, és csakis szabadon tartott alpesi marhák bőréből varrják össze, hiszen így drótkerítés nem sérti meg a felületet, míg a csillagos égboltot idéző 1600 fényforrást szintén kézzel varrják a limuzin és kupé tetőkárpitjába. A fényezés éke az oldalsó karaktervonal, és ez egyetlen ember munkája: Mark Court szabad kézzel festi fel az öt méter hosszú csíkot, amire három órája van. Olyan nagy becsben tartják a gyárban, hogy amikor egy dubai vevő karaktervonal nélkül rendelte az autóját, de később látott egyet és megtetszett neki, a szakembert és mókusszőr ecsetkészletét repülőre ültették, hogy helyben fesse fel az autóra a csíkot. Ez már valóban a luxus csúcsa: nem csupán a világ feltehetően legjobb autójáról van szó, de még a kiszolgálás sem mindennapi.
| Motor: | V12-es benzines |
| Hengerűrtartalom: | 6749 cm3 |
| Teljesítmény: | 460 LE 5350/min |
| Nyomaték: | 720 Nm 3500/min |
| Hajtás: | hátsókerék-hajtás |
| Sebességváltó: | nyolcfokozatú automata |
| Hossz/szélesség/magasság: | 5612/1987/1566 mm |
| Tengelytáv: | 3320 mm |
| Nyomtáv: | 1687/1671 mm |
| Saját/össztömeg: | 2630/3050 kg |
| Csomagtér: | 315 l |
| Üzemanyagtartály: | 100 l |
| Gumiabroncs: | 255/50 R21 |
| Végsebesség: | 240 km/h |
| Gyorsulás 0-ról 100-ra: | 5,8 sec |
| Gyári fogyasztás (város/országút/átlag): | 22,8/10,2/14,8 l/100 km |
| Széndioxid-kibocsátás: | 347 g/km |
Legolvasottabb
Meghalt Chris Rea
Már kimondhatjuk, egyre biztosabb, itt biztosan lesz hó karácsonykor
Ha ezt meglátja Orbán Viktor! Brüsszel még a karácsonyfát is elvinné a Karmelitából
Megszűnik a Comedy Central és még további kilenc tévécsatorna
Útra keltek a fuvarozók: elesett a pálya a több ezresre bővülő tüntetés miatt, Lázár tárcája továbbra is értetlenül áll
Csendben lekapcsolnak: mobilok ezrei válnak használhatatlanná
Friss V4-es adatsor – Csehország már célértéken belül, Magyarország még küzd
Végre: óriási mennyiségre szerződhet a Mol a horvát Janaffal
A fél ország újratervezett, irdatlan mennyiségben mozdultak meg állampapírpénzek