Több millió védőszemüveg eladására számítanak a cégek
Augusztus egyik legnagyobb idegenforgalmi üzletének ígérkezik a napfogyatkozás. A ritka alkalmat kihasználó "napbanézőknek" több tucat gyártó készít védőszemüveget, amelyek ára többnyire ötszáz forint körül van. Az egyszeri, de milliárdos nagyságrendű üzlet nagy részét várhatóan néhány gyártó és forgalmazó aknázza ki.
A szemvédő napszemüvegek UV-szűrő fóliáját Magyarországon egyedül a Forte Rt. gyártja - tudtuk meg Jakus Pétertől, a társaság kereskedelmi igazgatójától. A többi forgalmazó és szemüveggyártó a fóliát importból szerzi be. A Forte idáig 150 ezer szemüveget adott el, az idő előrehaladtával azonban óvatosabbá vált, és átállt a szakaszolt gyártásra, hogy ne maradjon felesleg a nyakán. Külföldi piackutatásai során ugyanis kiderült, hogy a napfogyatkozás által érintett többi országban - főképpen a Közel-Keleten - nincs igény a védőszemüvegekre.
A napfogyatkozással kapcsolatos üzleti lehetőségek kiaknázására külön céget hozott létre a Hunguest Hotels Rt., az Arago Befektetési Rt., az AV Media és az Eravis szállodalánc. A közös társaság, az Első Magyar Napvadász (EMNv) Kft. az Egyesült Államokból még tavaly behozott szemüveg-mintapéldányok bevizsgáltatása és az Országos Sugárbiológiai és Kutató Intézet (OSKI) szakvéleményének megszerzése után indította el sajtókampányát. Eddig csaknem 300 ezer szemüveget értékesítettek. A kft. 150 millió forint befektetéssel vágott neki az üzletnek, amely nem csupán az optikára szorítkozik. Az ötletek között szerepel egy zenei CD, valamint egy 11 városban zajló rendezvénysorozat, amelynek csúcspontja a napfogyatkozás.
A nagy nyereségre áhítozó társaságok arra számítanak, hogy a több millió érdeklődő mindegyike védőszemüveget használ majd augusztus 11-én. A bevételt azonban jócskán mérsékelheti, hogy az üzleti lehetőségből a 22, termékét bevizsgáltató cég mellett - idáig ennyinek a szemüvegét találta alkalmasnak az OSKI - számtalan más forgalmazó, esetleg hamisító is részesedni akar.
Úgy tűnik, a kiterjedt kampány sikeresen veszi fel a harcot azzal a hiedelemmel, hogy a kormozott üveg teljes biztonságot ad. A "napvadászok" egyre nehezebben tudják a védőszemüveg iránti növekvő igényt kielégíteni. Egyik beszállítójuk, az Advertisz Reklám Iroda Stúdió vezetője, Németh Csaba arról számolt be, hogy a cég alig győzi teljesíteni a megrendeléseket, ezért nincsenek naprakész számításaik arról, hogy hány szemüveget adtak el, és mennyit gyártanak éppen. A reklámcég úgy becsüli, csaknem egymillió szemüveget adnak el a napfogyatkozásig. Németh Csaba szerint csaknem 50 milliós befektetésük 100 százalékos hasznot hoz, ám úgy becsüli, hogy az egész üzlet felét a hamisítók fölözik le. Ez ellen azonban nem tudnak küzdeni, hiszen erre nincs sem energiájuk, sem idejük; az ellenőrzést Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek (FVF) kellene elvégeznie.
Az FVF két hónapja a kiemelten ellenőrizendő termékek között tartja számon a szemüveget. Eddig csupán egyetlen helyen találtak nem beazonosítható terméket - tájékoztatott Bíró László, az FVF osztályvezetője.
Gyártóktól kapott információk szerint egy-egy szemüveg előállítási költsége mintegy 60 forint; ami az eladási árat illeti, a fogyasztóvédők találkoztak már 1000 forintért árult termékkel is. Montvai György, az EMNv Kft. ügyvezető igazgatója szerint 500 forintos árat ajánlanak az eladóknak, akik csaknem 200 helyen forgalmazzák ezt a típusú szemüveget. A Forte saját fejlesztésű szemüvegét a kiskereskedelmi forgalomban 500 forintért árulja, és ezt az árat javasolja a viszonteladóknak is.
A McDonald's is csatlakozott a szemüvegüzlethez. A társaságtól kapott tájékoztatás szerint 300 ezer - külföldről behozott - szemüveget hoznak forgalomba. A McDonald's a napvédő eszközt menüjéhez adja 40 forint felárért - mondta Száraz Gábor, a társaság illetékese.
A forgalmazással és gyártással egyaránt foglalkozó Vintage Kft. tulajdonosa, Csoknyay Attila 5-6 millió darabra becsüli a napvédő szemüvegek piacát. Ebből a Vintage 300 ezer szemüveggel veszi ki a részét. A tulajdonos szerint a 499 forintos ár mellett óriási a kockázat, ezért nem gyártanak többet.
B. P.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.