A szemvédő napszemüvegek UV-szűrő fóliáját Magyarországon egyedül a Forte Rt. gyártja - tudtuk meg Jakus Pétertől, a társaság kereskedelmi igazgatójától. A többi forgalmazó és szemüveggyártó a fóliát importból szerzi be. A Forte idáig 150 ezer szemüveget adott el, az idő előrehaladtával azonban óvatosabbá vált, és átállt a szakaszolt gyártásra, hogy ne maradjon felesleg a nyakán. Külföldi piackutatásai során ugyanis kiderült, hogy a napfogyatkozás által érintett többi országban - főképpen a Közel-Keleten - nincs igény a védőszemüvegekre. A napfogyatkozással kapcsolatos üzleti lehetőségek kiaknázására külön céget hozott létre a Hunguest Hotels Rt., az Arago Befektetési Rt., az AV Media és az Eravis szállodalánc. A közös társaság, az Első Magyar Napvadász (EMNv) Kft. az Egyesült Államokból még tavaly behozott szemüveg-mintapéldányok bevizsgáltatása és az Országos Sugárbiológiai és Kutató Intézet (OSKI) szakvéleményének megszerzése után indította el sajtókampányát. Eddig csaknem 300 ezer szemüveget értékesítettek. A kft. 150 millió forint befektetéssel vágott neki az üzletnek, amely nem csupán az optikára szorítkozik. Az ötletek között szerepel egy zenei CD, valamint egy 11 városban zajló rendezvénysorozat, amelynek csúcspontja a napfogyatkozás. A nagy nyereségre áhítozó társaságok arra számítanak, hogy a több millió érdeklődő mindegyike védőszemüveget használ majd augusztus 11-én. A bevételt azonban jócskán mérsékelheti, hogy az üzleti lehetőségből a 22, termékét bevizsgáltató cég mellett - idáig ennyinek a szemüvegét találta alkalmasnak az OSKI - számtalan más forgalmazó, esetleg hamisító is részesedni akar. Úgy tűnik, a kiterjedt kampány sikeresen veszi fel a harcot azzal a hiedelemmel, hogy a kormozott üveg teljes biztonságot ad. A "napvadászok" egyre nehezebben tudják a védőszemüveg iránti növekvő igényt kielégíteni. Egyik beszállítójuk, az Advertisz Reklám Iroda Stúdió vezetője, Németh Csaba arról számolt be, hogy a cég alig győzi teljesíteni a megrendeléseket, ezért nincsenek naprakész számításaik arról, hogy hány szemüveget adtak el, és mennyit gyártanak éppen. A reklámcég úgy becsüli, csaknem egymillió szemüveget adnak el a napfogyatkozásig. Németh Csaba szerint csaknem 50 milliós befektetésük 100 százalékos hasznot hoz, ám úgy becsüli, hogy az egész üzlet felét a hamisítók fölözik le. Ez ellen azonban nem tudnak küzdeni, hiszen erre nincs sem energiájuk, sem idejük; az ellenőrzést Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek (FVF) kellene elvégeznie. Az FVF két hónapja a kiemelten ellenőrizendő termékek között tartja számon a szemüveget. Eddig csupán egyetlen helyen találtak nem beazonosítható terméket - tájékoztatott Bíró László, az FVF osztályvezetője. Gyártóktól kapott információk szerint egy-egy szemüveg előállítási költsége mintegy 60 forint; ami az eladási árat illeti, a fogyasztóvédők találkoztak már 1000 forintért árult termékkel is. Montvai György, az EMNv Kft. ügyvezető igazgatója szerint 500 forintos árat ajánlanak az eladóknak, akik csaknem 200 helyen forgalmazzák ezt a típusú szemüveget. A Forte saját fejlesztésű szemüvegét a kiskereskedelmi forgalomban 500 forintért árulja, és ezt az árat javasolja a viszonteladóknak is. A McDonald's is csatlakozott a szemüvegüzlethez. A társaságtól kapott tájékoztatás szerint 300 ezer - külföldről behozott - szemüveget hoznak forgalomba. A McDonald's a napvédő eszközt menüjéhez adja 40 forint felárért - mondta Száraz Gábor, a társaság illetékese. A forgalmazással és gyártással egyaránt foglalkozó Vintage Kft. tulajdonosa, Csoknyay Attila 5-6 millió darabra becsüli a napvédő szemüvegek piacát. Ebből a Vintage 300 ezer szemüveggel veszi ki a részét. A tulajdonos szerint a 499 forintos ár mellett óriási a kockázat, ezért nem gyártanak többet. B. P.