Az előterjesztés szerint - amiről még nem tárgyalt a kormány - a nettó árbevételből számított 15 százalékos különadót kellene fizetni minden cégnek, amely az elmúlt hét évben 100 millió forint feletti útépítési megbízást nyert az államtól. Az adót a 2007. január 1. és 2014. december 31. között elnyert közbeszerzések után kellene megfizetni - írja a 444.hu.

A törvény általános indoklásában ez olvasható: "A közutak, köztük különösen az autópályák, autóutak - költségvetési és uniós forrásból finanszírozott - építésére vonatkozó közbeszerzési pályázatokat immáron évek óta néhány, jelentős piaci és tőke erővel rendelkező társaság nyerte el. Helyzetüknél fogva az útépítések részpiacán komoly előnyben vannak, a piac oligopol jellege miatt az oprtimális és tisztességes nyereséghez képest extraprofitra tesznek szert."

Az adó kivetésének fő indoka a 444.hu információi szerint egy közelgő EU-s "büntetés". Már tavaly óta több területen is felfüggesztette Brüsszel az EU-s támogatásokat, mert a bizottság szerint nem lehetett volna útépítésekkor kikötni, hogy csak az pályázhat, akinek a közelben van aszfaltkeverő telepe. Ez 2007 óta szerepelt a kiírásokban, nem véletlen tehát, hogy az adót is ettől az évtől akarják beszedni.

A vita lassan a végéhez közeledik, Magyarország 60 és 90 milliárd forint közötti támogatáscsökkentésre számíthat. Ez nem biztos, hogy teljesen elveszett pénz lenne, mert elvben más pályázatokra (ha lenne rá idő) át lehetne csoportosítani - jegyzi meg a hírportál.