Elege lett a Levegő Munkacsoport megalapozatlan támadásaiból a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének - derült ki az egyesület mai tájékoztatóján, amelyet annak apropóján tartottak, hogy a civil szervezet a sofőröknek kifizethető üzemanyag-megtakarítást döbbenetes mértékű adócsalásnak minősítette.

Vereczkey Zoltán, az MKFE elnöke kitért arra, hogy a közúti közlekedési szektor az összes magyarországi alkalmazott 3,5 százalékának ad munkát, éves szinten 500 milliárd forint  adófizetést teljesít, ami az államháztartási bevételek 6 százalékát jelenti és hasonló a GDP-hozzájárulása is. Hozzátette: az üzemanyag-megtakarítási rendszer olyan premizálási szisztémát jelent, amely épp a kevesebb üzemanyag-felhasználást ösztönzi. Néhány, törvényt nem tisztelő vállalkozó miatt nem lehet egy egész szakmát adócsalónak minősíteni - húzta alá Vereczkey. A szakember attól tart, hogy lesz olyan politikai erő, amely a Levegő Munkacsoport érveit veszi majd elő a költségvetés vitájában.

Az MKFE viszont épp azt szeretné elérni, hogy a 100 ezer forint/fő/hó üzemanyag-megtakarítási juttatási plafont 120 ezer forintra emeljék fel, hiszen az üzemanyagárak emelkedésével a megtakarítható mennyiség az értékhatár szinten maradása esetén csökken.

Az egyesület szerint a munkabérre rakódó közterhek a nemzetközi piacon versenyhátrányt jelentenek a magyar fuvarozók számára, ennek kiegyenlítését jelenti az adómentes üzemanyag-megtakarítás és a 40 eurós, szintén adómentes napidíj.

Ingyen használnák a külföldi kamionok a magyar utakat

A környezetvédőknek inkább a külföldi tranzit megadóztatásának eltörlése, a kombinált fuvarozás adókedvezményének megszüntetése ellen kellene felszólalnia - vélekedett Karmos Gábor, az MKFE főtitkára. Hozzátette: azt is szívesen látnák, ha az egyesület azért emelné fel a szavát, hogy az új járművek átírási illetéke - a tervekkel ellentétben - ne legyen magasabb, mint a régieké. Ezekről a témákról épp az MKFE és a legnagyobb fuvarozókat tömörítő Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórummal (NÖFF) egyeztet a Nemzetgazdasági Minisztériummal.

Vereczkey a Napi Gazdaság Online kérdésére elmondta: a nemzetközi tranzitforgalom alapján évi 1,2 milliárd forint bevételnek kellene keletkeznie a külföldi kamionok magyarországi áthaladása után fizetendő, illetékbélyeg megvásárlásával teljesíthető adókötelezettségből, ám csak 100 millió forint folyik be. Ennek oka, hogy Törökországban és Szerbiában hamis illetékbélyegeket lehet beszerezni - a kormány egyelőre mégsem a beszedés hatékonyságát növelné, hanem megszüntetné ezt az adónemet, ezért szorgalmaz egyeztetéseket az egyesület. A megszüntetés azt jelentené, hogy a használatarányos útdíj 2013-as bevezetéségi a külföldi kamionosok lényegében ingyen használják a magyar úthálózatot.

Ezt állítja a Levegő Munkacsoport

Amint arról beszámoltunk, a Levegő Munkacsoport a napokban a nemzetgazdasági miniszternek címzett nyílt levélben közölte, hogy az államháztartás jelenlegi nehéz helyzetében különösen fontos, hogy senki ne kerülhesse meg a közterhek megfizetését. A szervezet szerint haladéktalanul el kell törölni azt a törvényi rendelkezést, amely lehetővé teszi, hogy a közúti fuvarozási ágazatban dolgozó gépkocsivezetők számára az érintett cégek adó- és járulékmentes juttatásként számolják el az "üzemanyag-megtakarításaikat", azaz legálisan bújhassanak ki a közterhek nagy részének megfizetése alól. A levél szerint az "üzemanyag-megtakarítás" ily módon történő elszámolhatósága olyan támogatás, amely torzítja a piacot, és komoly visszaélésekre ad lehetőséget. Ez a lehetőség ugyanis kevesebb személyi jövedelemadó és társadalombiztosítási járulék megfizetésére ösztönöz - fogalmaznak.

A Napi Gazdaság Online véleménye

Amellett, hogy az LCS-nek a táppénz és nyugdíj kérdésében igaza lehet, továbbra is legális bérkiegészítési módszerről van szó, azaz nem áll meg az adócsalási vád (ahogyan szintén nem adócsalók a kevesebb közterhet fizető evások és ekhósok sem).
Az üzemanyag-megtakarítás béresítésének közterheit a vállalkozások valószínűleg nem tudnák lenyelni, vagyis a végeredmény egyrészt a versenyképességük csökkenése, másrészt a sofőrök fizetésének csökkenése volna. Mindemellett a sofőrök most is dönthetnek úgy, hogy az adómentes jövedelmükből piaci alapon egészségbiztosítást kötnek, magánnyugdíjpénztári-tagságot vállalnak.
Abban, pedig hogy felesleges fuvarok terheljék a közutakat és a környezetet, a jelenlegi gazdasági helyzetben maguk a költségeikre igencsak érzékeny megrendelők a leginkább ellenérdekeltek.
A munkacsoport javaslatát ugyanakkor akár megfontolásra érdemesnek is tarthatja a szaktárca, hiszen most minden erővel a bevételnövelésre koncentrálnak. A fuvarozók alkupozícióját viszont jól jelzi: sikeresen lobbiztak azért, hogy a gázolaj jövedéki adójának emelése azt a kört ne érintse, amely jogosult a kereskedelmi gázolajár igénybevételére, hiszen a visszaigényelhető összeg ugyanannyival nő, mint a közteher, nettó 13 forinttal.

A KSH adatai szerint 2008-ban Magyarországon 424 000 tehergépkocsi volt forgalomban. Ha azt feltételezzük, hogy a szóban forgó "üzemanyag-megtakarítást" mindössze 100 000 gépkocsivezető vette igénybe, és ők is havonta átlagosan csupán 50 000 forint erejéig, akkor évi 60 milliárd forint "megtakarítást" kapunk, ami a közúti fuvarozásban felhasznált összes üzemanyag 30 százaléka. Még ennyi üzemanyagot megtakarítani is nyilvánvalóan fizikai képtelenség, vagyis döbbenetes mértékű adócsalással állunk szemben - állítja a Levegő Munkacsoport. Mivel az üzemanyag-normák irreálisan magasak, könnyű üzemanyagot (papíron) megtakarítani. Hozzáteszik: a jelenlegi rendelkezés nem csökkenti, hanem növeli az üzemanyag-felhasználást, hiszen alacsonyabb fuvarozási díjak alkalmazását teszi lehetővé.

A Levegő Munkacsoport szerint kedvezmény eltörlése elősegítené a fuvarozói szakma fehéredését, ennek következtében pedig a társadalmi megbecsülését, és minden bizonnyal a fuvarozók szociális biztonságát is növelné. A fizikailag és lelkileg is rendkívül megterhelő munkát végző gépkocsivezetők most az adóelkerülések miatt alacsonyabb bevallott jövedelemhez jutnak. Baleset, megbetegedés esetén rendkívül alacsony táppénzre, a nyugdíjazásukkor pedig igen kis nyugdíjra számíthatnak - olvasható a levélben.