A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke
Különösen a német gyártók taroltak, és főként a luxuskategória, míg a tömeggyártók közül a VW tudott átlag felett növekedni. Hozzáértők szerint folytatódhat a piaci koncentráció, elsősorban a FIAT-nak és a francia gyártóknak lehet szükségük újabb partnerre. Részvényesi szempontból a tavalyi év nem alakult valami fényesen, azonban a jól pozicionált, erős technológiai háttérrel és megfelelő gyártókapacitással bíró gyártók némelyike akár tisztes profittal is megörvendeztetheti a befektetőket éves távlatban.
A BMW remek eladási adatokkal rukkolt elő a tavalyi év egészében és a decemberi adatok is bizakodásra adnak okot. Néhány hete átvette az amerikai piac első számú luxusautó-gyártója címet a Daimlertől, a kínai piac 30 százalék feletti növekedést hozott, Rolls-Royce márkája 1978 óta nem adott el ennyi járművet. A jövő évre vonatkozó eladási tervek 5 és 10 százalék közötti növekményről szólnak, a kínai és az USA-piac továbbra is felülteljesít, míg Európa vergődése prognosztizálható. Míg Kínában az értékesítési hálózat fejlesztése a hangsúlyos, addig az amerikai piacon a gyártókapacitás növelése van napirenden. A részvény az 58,7 eurós árfolyamán a könyvérték 148 százalékán áll, ami jelentősen meghaladja a szektorátlagot, míg a 7,6-os P/E, az 5,2-es EV/EBITDA értékkel együtt megfelel az átlagnak. A részvényt a hozzáértők zömmel vételre ajánlják, mintegy 15 százalékos drágulást prognosztizálva.

A Daimler számai nem alakultak ennyire fényesen; bár a kínai eladási adatok 31 százalékos növekedése impozáns, az amerikai számok sem nevezhetők rossznak, azonban a vezető pozíció elvesztése fájó. A decemberi amerikai eladások már kifejezetten derűsek, azonban a kisebb kategóriában továbbra is hiányos a paletta. Az idei tervek átlagot meghaladó növekedésről, gyártókapacitás-bővítésről, változatlan profitrátáról és a profit 40 százalékára rúgó osztalék kifizetéséről szólnak. Érdekes lehet a mélyebb együttműködés a gyártás és fejlesztés terén a Renault-Nissan párossal az amerikai piacon, némelyek egy körvonalazódó szorosabb kooperációt is hajlamosak belelátni a történésekbe. A 38,2 eurós részvényár megfelel a könyv szerinti értéknek, 8 körüli P/E mellett, és minimális megugrás várható csupán éves távlatban.
A Volkswagen szinte mindegyik márkája dübörgött tavaly, az egyetlen kivétel a Seat volt, ahol csak 3,1 százalékos eladásnövekményt sikerült felmutatni. Az Audi minden piacon (19 százalék), még Európában is tarolt (12 százalék), a következő nagy dobás az amerikai piac felfutása lehetne, ehhez a Q3 és a megújult A4 lehet a segítségére. A teljes Volkswagen-csoport rendkívül biztató 23,8 százalékos decemberi eladási többletet tud felmutatni, és az idei kilátások sem nevezhetők rossznak. Egyedüli kudarcnak a suzukis részesedés tekinthető, a japán cég szíve szerint már kihátrálna az együttműködésből. A 112 eurós árfolyam a könyvérték 91 százalékának felel meg, 6 körüli P/E-vel, és figyelembe véve a cég jó piaci pozícióit, nem meglepő, hogy szinte egyöntetűen vételre van ajánlva, akár 25 százalékos drágulás is elképzelhető.

A FIAT tovább növelte a Chryslerben meglévő részesedését, jelenleg 58,5 százaléknál tart. Az amerikai divízió értékesítési adatainak 37 százalékos decemberi felfutása még nem menti meg a pocsék pénzügyi helyzetben lévő Chryslert, a fejlesztések elmaradása és a főrészvényes anyacég európai problémái előbb-utóbb indokolttá teszik egy újabb partner felkutatását. Kézenfekvő megoldás lenne a Peugeot-val történő együttműködés, azonban az érintett felek ezt rendre cáfolják. A 3,87 eurós árfolyam a könyvérték felét alig haladja meg, és 6-os P/E-vel bír a 2012-es nyereséggel számolva. A távlati tervek impozánsak, azonban egyelőre ez nem hatja meg az elemzőket, inkább a távolságtartás javasolt.
A Peugeot−Citroën páros helyzete reménytelennek tűnik a fundamentális részvényelemzés szempontjából, nem túl jó a pénzügyi helyzet, túlzott az európai kitettség, nem csoda, hogy a 0,22-es P/BV (árfolyam és a könyv szerinti érték hányadosa) ellenére senki sem lát a papírban fantáziát. A Renault−Nissan páros az amerikai és kínai, míg az Avtovazon keresztül az orosz jelenlétnek köszönhetően akár pozitív meglepetésre is képes, a részvény mindössze 4-es P/E-vel forog 30 euró körül, míg a célárak zömmel 37 euró környékén vannak.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Legolvasottabb
Pénzes boríték helyett keserű szájíz: sok a dühös munkavállaló
Óriási zuhanás a kutakon, ekkor érdemes tankolni
Megjött a döntés: ez történik csütörtöktől az üzemanyagárakkal
Jöhet az ónos eső: ezekben a vármegyében nem árt vigyázni
Bele ne főzze semmibe, inkább vigye vissza!
Csúcson a karácsonyi ajándékroham: ezek a termékek fogynak most a leggyorsabban
Véget vet az EU az orosz gáznak: megszavazták, Magyarország perre megy
Lezárult a vizsgálat: ezért tankoltak vizet a benzinkúton, fizetnek a károsultaknak
Hamarosan benyújtják a számlát: mindannyian fizetni fogunk