A Covid-19-járvány és annak következményei 21 évnyi növekedést töröltek el a nemzetközi légi forgalomban, az tavaly az 1999-es szintre zuhant vissza az utazási adatokat összesítő és elemző cég, a Cirium adatai szerint - írja a CNBC.com. Az előző évhez képest a zuhanás mértéke becslésük szerint elérheti a 67 százalékot is.
A fizető utasok által megtett kilométerek száma globálisan tavaly 2,9 billió (ezermilliárd) kilométer volt, szemben az 2019-es 8,7 billióval. Ezt a mérőszámot az iparágban széles körben alkalmazzák az utasforgalom nagyságának jellemzésére. Az iparágat természetesen az utazási korlátozások és lezárások sújtották leginkább, amelyekkel a különböző kormányok igyekeztek lassítani a koronavírus-járvány terjedését.
Kapcsolódó
Hullanak a cégek
A Cirium adatai szerint a világ légitársaságai tavaly összesen 16,8 millió utasszállító járatot indítottak útjára, míg ez a szám 2019-ben 33,2 millió volt. Több mint 40 légitársaság szüntette be vagy függesztette fel tevékenységét, és szakértők szerint 2021-ben továbbiak eshetnek áldozatául a járvány következményeinek. Ők úgy látják, hogy leghamarabb az ázsiai-csendes óceáni, valamint az észak-amerikai terülteken térhet magához a légi közlekedés.
Messze még 2024
Az elemzés emlékeztet arra, hogy a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) éves gyűlésének előrejelzése szerint a nemzetközi légi forgalom a legoptimistább esetben is csak 2024-ben tér majd vissza a 2019-es szintre. A 10 legnagyobb utasforgalmat lebonyolító reptér között főleg az amerikai és a kínai városok légikikötői domináltak, azonban az olyan nagyvárosok, mint New York, Peking vagy Sanghaj meglepetésre kimaradtak a listából. Az elemzőcég vezetője szerint ezt az okozhatta, hogy ezen reptereken a többinél jóval magasabb a nemzetközi járatok aránya, s pont a nemzetközi járatokat sújtotta aránytalanul nagy mértékben a járvány okozta visszaesés.
A belföldi járatokat nagy arányban fogadó repterek kerültek inkább fel a listára, s ez nem csak az Egyesült Államokban, de Kínában is megfigyelhető volt. A nemzetközi járatok száma 68, míg a belföldieké csak 40 százalékkal esett tavaly. A világ legtöbb járatát fogadó reptere egyébként az egyesült államokbeli Altanta légi kikötője volt 250 ezer járattal. A legforgalmasabb európai reptér az amszterdami volt, 98 ezer fogadott járattal, ami nagyjából a legforgalmasabb latin-amerikaiénak, Mexikóváros repterének felel meg.
A teherszállítás azonban fellendült
A szakértők úgy látják, a légi forgalmi iparágban a válság hatására felgyorsulhat a konszolidáció. Az iparág fellendüléskor inkább az újabb, modernebb és jóval környezetbarátabb repülőgépekkel térnek majd vissza a cégek, s az öregebb járműveket hamarabb nyugdíjazzák. Becsléseik szerint a személyszállító flották mintegy 30 százaléka jelenleg használaton kívül vesztegel, viszont tavaly a légi szállítás jelentősen fellendült, s ez a trend kitarthat. Idén becsléseik szerint emiatt 66 személyszállító repülőgépet alakíthatnak át teherszállítóvá világszerte.
De más változások is várhatók az iparágon belül. Míg korábban jellemzően a 6-8 hónapra való előre tervezték a járatokat a cégek, a folyamatos változások az utazási korlátozásokban ezt az időablakot negyedévre, vagy 6-8 hetesre rövidítette. A cégek rá vannak kényszerítve arra, hogy a korábbiaknál jóval rugalmasabban reagáljanak a kereslet változásaira és az üzemeltetés és a tervezés közötti összhang is várhatóan tovább erősödik.
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
15 éves lányt szúrtak le az egyik fővárosi szórakozóhely előtt
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Ketyeg az óra karácsony előtt – mutatjuk, mikor és hol lehet még ügyet intézni
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!