Oroszország legnagyobb autógyártója, az AvtoVaz több mint egy évtized után visszaszerezte vezető helyét Moszkvában az autóeladásokban - idézi a Moscow Timesaz Autostat piackutató cég jelentését. A sikerre árnyékot vet, hogy a verseny lényegében megszűnt, miután a nyugati és az ázsiai autógyártók a háború nyomán elhagyták az orosz piacot.

Ha nem döntöttek volna önszántukból így, akkor a nyugati gazdasági szankciók miatt elapadó alkatrész-utánpótlás kényszerítette volna őket oroszországi üzemeik bezárására. Az Autostat adatai szerint a moszkvaiak 684 Ladát vásároltak júliusban, ami elégnek bizonyult ahhoz, hogy az AvtoVaz 2009 után visszaszerezze első helyét az autóeladási listán.

Miután a francia Renault – amely többségi tulajdonnal bírt a Ladában – kivonult az országból, valamint élesedtek a technológiaexportra vonatkozó nyugati szankciók, az új autókat autórádió, elektromos ablakemelő és légzsák nélkül kezdték el gyártani. A régi Ladák szerelmései emlékezhetnek még ezekre az időkre a '90-es évekből is.

Van még némi konkurencia

Hogy ne legyen teljesen egysíkú a verseny, volt még némi konkurencia: az orosz autógyártó utáni helyeken a dél-koreai Kia és Hyundai, valamint a kínai Geely és Chery osztoztak. A teljes júliusi értékesítés az orosz fővárosban 5078 új autó volt, ami 74 százalékkal alacsonyabb, mint 2021 júliusában.

Az AvtoVaz összesen 85 ezer autót értékesített 2022 januárja és júliusa között, ami 63 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál - írta a Reuters. Az orosz vállalatot a nagy tavaszi cégelvándorlás idején idején hagyta ott nyugati partnere és akkori tulajdonosa, a Renault.

Az orosz autóipar az egyik legnagyobb áldozata a nyugati gazdasági szankcióknak, Vlagyimir Putyin államfő nemrégiben rendelte el, hogy meg kell szüntetni az ágazat függését a nyugati alkatrészektől és javítani kell világgazdasági versenyképességét.