A költséghatékonyság jegyében vitatott módszereket kezdtek alkalmazni az elmúlt időszakban a romániai gépjármű-biztosítók, az autótulajdonosok arról panaszkodnak, hogy érvényes szerződésük ellenére a keletkezett kár töredékét fizetik a társaságok, a balesetes autókat pedig csak a biztosító által kijelölt szervizekben lehet javíttatni, ahol rendszerint heteket kell várni az alkatrészekre. A jelenség újabb csapást mért a válság által meggyengített márkakereskedőkre is, az úgynevezett after sales üzletág padlóra került, miután a biztosítók egyre-másra mondják fel korábbi szerződéseiket arra hivatkozva, hogy a márkaszervizek irreálisan magas árakat alkalmaznak.

Az autószervizek két független érdekképviselete, az ASSAI és az ACODAREN az elmúlt napokban valóságos hadjáratot indított az ország legnagyobb, Magyarországon is jelen lévő társasága, az Astra biztosító ellen, amelyet azzal vádolnak, hogy Romániában módszeresen alábecsülte a gépjárművekben keletkezett kárt, és jogtalan módszert alkalmazott az ügyfelek kártalanítására. Az Astra néhány hónapja vezette be új kártérítési rendszerét, amelynek lényege, hogy a társaság a keletkezett kárt felbecsüli, és az összeget az ügyfél saját bankszámlájára vagy a biztosító által nyitott kontóra utalja, előzetes egyeztetés nélkül. Az ügyfelet sms-ben értesítik, hogy kártalanították, azt követően az eljárást pedig lezártnak tekintik. Nem egyértelmű, hogy az összeget milyen módszer alapján számolják ki, a kártérítési ügyintézés pedig átláthatatlanul kusza, és miután a megítélt összeg a kár értékének átlagosan mindössze 25−40 százaléka, az autótulajdonosnak nem áll módjában a biztosítása terhére − adott esetben egy márkaszervizben − megjavíttatni járművét − állítják a márkaszervizek. Az ügyben a pénzügyi szervezetek felügyelete is vizsgálatot indított és az ügy tisztázására szólította fel a biztosítót. A hatályos jogszabályok szerint ugyanis a károsultnak be kell nyújtania igényét a biztosítóhoz, amely a kárfelmérést követően ajánlatot tesz a kártérítés összegéről. Az Astra biztosító tavaly 92 millió euró értékben közel egymillió kgfb-szerződést kötött, idén május óta négyezer esetben fizettek ezzel a módszerrel készpénzben kártalanítást, összesen 3 millió euró értékben, ennek mindössze 5 százalékát vitatták az ügyfelek − mondta a Napi Gazdaságnak Liviu Stoicescu, az Astra igazgatótanácsának tagja. A társaság ügyfeleinek az összeg átutalását követően is módjukban áll jogorvoslatot kérni, amennyiben számlákkal igazolják, hogy a jármű javítása többe került az előzetes becslésnél − állítja Stoicescu, aki szerint a vitatott összegeknél is legfeljebb 10-15 százalékos a különbség.

Más biztosítók eltérő módszereket alkalmaznak, kizárólagos szerződést kötnek egy-két független autószervizzel, és ott javíttatják ügyfeleik járműveit, márkától függetlenül − mondta lapunknak Mezei János, a Volkswageneket és Audikat forgalmazó kolozsvári Autoworld ügyvezetője. Az eladási adatok szerint az ország második legnagyobb Volkswagen-márkakereskedése tavaly több mint tíz biztosítóval állt kapcsolatban, idén azonban mindössze három társasággal kötöttek szerződést, aminek következtében a szervizmunkák volumene 50-60 százalékkal csökkent. Egyre elterjedtebbé válik, hogy a biztosítók már az autó javításához szükséges − többnyire utángyártott − alkatrészeket is saját maguk szerzik be, független vagy akár külföldi forgalmazóktól licit útján, ennek következtében a károsultaknak akár heteket, nemritkán hónapokat kell várniuk járműveik javítására.

Nem életbiztosítások piaci megoszlása Romániában (%)
20082012
Casco5029
Kgfb2633
Ingatlanbiztosítás1217
Általános felelősségbiztosítás27
Egyéb1014
Forrás: pénzügyi szervezetek felügyelete