Íme egy újabb ok arra, hogy ne dízelmotoros autót vásároljunk: változik üzemanyagának adózása - vezeti fel a benzin és a gázolaj árában foglalt adótartalom eltéréséről szóló cikkét a Bloomberg. Az európai uniós kormányok évtizedeken keresztül alacsonyabban tartották a gázolaj fogyasztására kivetett adókat, mint a benzint terhelő közterheket, ám a különbség gyorsan csökken. A változás világos jele annak a mély változásnak, amely az egész kontinensen végbe megy az üzemanyagok felhasználásában.
Arra számítunk, hogy a gázolajra kivetett adók egész Európában tovább fognak növekedni - foglalja össze a lényeget Mark Williams, a londoni Wood Mackenzie energiaipari tanácsadó cég elemzője. Minél nagyobb piacokat veszünk szemügyre annál gyorsabb adóemelkedést tapasztalhatunk. A dízelüzemanyag adóelőnye a benzinnel szemben harmadával, 12,5 centre csökkent az EU átlagában 2015 óta - támasztja alá ezeket a megállapításokat a Bloomberg adatgyűjtése.
Kapcsolódó
Alig olcsóbb
Ami az üzemanyagtöltő állomásokat illeti, a benzinért fizetendő prémium átlagosan mindössze három eurócentre (9 forint 60 fillér) süllyedt, ami a pénzügyi válságtól szaggatott 2008-as év óta a legalacsonyabb - derült ki más forrásokból. Az elmúlt egy évben Belgiumban, Franciaországban, Lengyelországban, Litvániában és Portugáliában emelték jobban a gázolaj adóját, mint a benzinét. Uniós adatok szerint Nagy-Britanniában lényegében ugyanakkora adóteherrel kell számolni a két üzemanyagfajta esetén.
Az adóarányok változása több évtizedes hagyománynak vet véget - derül ki a kontinens olajfinomítóit összefogó Fuels Europe összesítéséből. Az európai országok az 1970-es évek óta előnyben részesítették a gázolajat a benzinnel szemben. A kormányok részben ezzel igyekeztek segíteni a hazai autógyártókat, amelyek termékei főként benzinmeghajtású import autókkal versenyeztek a vásárolók kegyeikért. Emellett támogatták a szállítási és a tömegközlekedési, amelyek járműveinek túlnyomó többségét dízelmotorok hajtják. Végül a dízelmeghajtás mellett szólt, hogy hatékonyabban használja fel az üzemanyagot, mint a benzines.
Fordulat
Ez a szemlélet omlott össze részben környezetvédelmi okok miatt, mivel a gázolaj elégetése bizonyos káros anyagokból többet bocsát a levegőbe, mint a benziné. Egyes német városok ennek egészségkárosító hatása miatt tiltották ki belső részeikből a régebbi dízelautókat. A legnagyobb csapást azonban a 2015-ös dízelgate mérte erre a motorfajtára, amely azért robbant ki, mert kiderült, hogy a Volkswagen sok éven át olyan szoftvert telepített dízelmotorjaiba, amelyek manipulálták a kibocsátási teszteket. A Fuels Europe szakértői egyébként alaptalannak tartják a dízelekkel kapcsolatos hisztériát.
Mindez azonban nem dönti el a harcot a benzines és a dízelmotorok között, ugyanis az üzemanyag árára az adótartalomnál is nagyobb hatással lehet a benzin és a gázolaj világpiaci kínálata. Például tavaly azért emelkedett kevésbé az utóbbi ára, mint az előbbié, mert benzinből túlkínálat alakult ki a piacon.
Az autósok egy részének menekülési lehetőséget biztosít az is, hogy nem a saját hazájukban tankolnak. Franciaországban például azért csökkentek az üzemanyag-eladások 2018-ban, mert a hazai adók emelése miatt sokan a szomszédos országokba jártak teletölteni az autóik tankját. Összességében a kijelenthető, hogy az adóváltozások nem feltétlenül válnak láthatóvá a benzinkutakon feltüntetett árakban.
Gyorsan szorulnak vissza a dízelek
Az elmúlt évben az Európában újonnan eladott autók között 56,7 százalék volt a benzines és 35,9 százalék a dízeles autók részaránya - idézte az MTI az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adatait. Ez hatalmas változás 2017-hez képest, amikor a benzines autók aránya még csak 50,3 százalék volt, míg a dízeleseké elérte a 44,0 százalékot.A teljesen elektromos autók részaránya 1,5 százalékról 2,0 százalékra nőtt 2018-ban az előző évivel összehasonítva, a hibrid-elektromosoké 2,8 százalékról 3,8 százalékra emelkedett, az egyéb alternatív hajtású autóké 1,4 százalékról 1,5 százalékra araszolt fel.
Legolvasottabb
Meghalt Chris Rea
Már kimondhatjuk, egyre biztosabb, itt biztosan lesz hó karácsonykor
Ha ezt meglátja Orbán Viktor! Brüsszel még a karácsonyfát is elvinné a Karmelitából
Megszűnik a Comedy Central és még további kilenc tévécsatorna
Útra keltek a fuvarozók: elesett a pálya a több ezresre bővülő tüntetés miatt, Lázár tárcája továbbra is értetlenül áll
Csendben lekapcsolnak: mobilok ezrei válnak használhatatlanná
Friss V4-es adatsor – Csehország már célértéken belül, Magyarország még küzd
A fél ország újratervezett, irdatlan mennyiségben mozdultak meg állampapírpénzek
Végre: óriási mennyiségre szerződhet a Mol a horvát Janaffal
