A Budapest Airport (BA) Zrt. az idei évben a tavaly elért eredmények és a légitársasági piac konszolidációjára számít Magyarországon - jelentette ki Kam Jandu, a BA légiközlekedési igazgatója a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ)  képviselőivel folytatott találkozón. A Budapest Airport légiközlekedési igazgatója elmondta, hogy a tavalyi túlkínálat után az idén várhatóan az elért szinten beáll a piac, nem várható nagyságrendi változás, legfeljebb kisebb átrendeződés a légitársasági kínálatban. A diszkont légitársaságok az utasforgalomban valamivel 50 százalék fölötti részesedést értek el, a kialakult útvonalhálózatban sem várható drasztikus változás  - foglalta össze a helyzetképet.

A megbeszélésen elhangzott, hogy a legtöbb nagy európai légitársasági szövetség igyekszik saját, úgynevezett hibrid "fél-fapados" légitársaságokat indítani, hogy helyt tudjanak állni a diszkontok által támasztott konkurenciaharcban. Az idén várhatóan folytatódik a viszonylag kisebb, hagyományos nemzeti légitársaságok harca a túlélésért egész Európában. Azt is megállapították, hogy a Malév tavalyi csődjét követően sikerült az utasforgalom döntő többségét visszaszerezni Budapesten, azonban budapesti bázisú, hagyományos légitársaság hiánya továbbra is negatívan hat például a konferencia-turizmusra. A repülőtér számára pedig a le- és felszállások 20 százalékos visszaesése jelent komoly bevétel kiesést.

A találkozón, amelyen a MUISZ tárgyalóit Molnár Gabriella elnök vezette, elhangzott, hogy az idén kiterjesztett helyi iparűzési adó egyre hátrányosabban érinti a repülőjegy értékesítő irodákat, amelyek légitársaságok megbízásából fizetett repülőtéri illetéket is begyűjtik. Az új adó az utazásértékesítők amúgy is sovány hasznának akár a 30 százalékát is elviheti, így a MUISZ a repülőtér és a légitársaságok bevonásával hármas egyeztetést javasolt, hogy közös indítvánnyal találjanak megoldást az áldatlan állapotokra.