A Napi Gazdaság keddi számának cikke

Elképzelhető, hogy csúszik a Nemzeti Közlekedési Holding (NKH) megalapítása, bár Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára lapunk érdeklődésére még azt mondta, nincs akadálya annak, hogy a Széll Kálmán tervben megfogalmazott 2012. januári időpontra megszülessen a vasúttársaság és a Volán-társaságok integrálásával a közlekedési holding. (Szakmai körökben korábban az is felmerült, hogy a Volánok nélkül, a MÁV-cégek, vagyis a MÁV-Start Zrt., a vasúti járművek karbantartását végző MÁV-Gépészet Zrt. és a vontatással foglalkozó MÁV-Trakció Zrt. alapján hoznák létre a holdingot januárban).

A közlekedési portál, az iho.hu viszont most úgy értesült, hogy az eredeti 2012-es határidő helyett csak 2013−2015 között kívánja megvalósítani a kormányzat a holding tervét, s ennek fő oka a buszjáratok átalakítása. A minisztériumtól nem kaptunk választ arra, hogy tartják-e a határidőt vagy sem.

Úgy tudjuk, a késlekedés hátterében az is állhat, hogy a MÁV ingatlanait nem vinnék be a holdingba, hanem külön kezelnék, és később a fölöslegeseket másként hasznosítanák. Ez viszont azt eredményezné, hogy ezek nélkül negatív lenne a MÁV (vagy a holding) saját tőkéje, így újabb tőkeemelésre lenne szükség, erre viszont nincs állami forrás. Ha még sikerülne is eldöntenie a kormányzatnak, hogy az előbbi lehetőségek közül melyik utat járja, további feladatot jelentene, hogy az ingatlanok egy részének rendezetlen a földtulajdoni dokumentációja. Azt nem tudjuk, hogy a kormány milyen sorsot szánna a Volán-ingatlanoknak.

A kormány a költségtakarékosság jegyében hozná létre a holdingot, ugyanis kevesebb felső vezetőre lenne  szükség, s a közbeszerzési pályázatokon is jobb árakat lehet elérni, ha nagyobb  tételre kérnek ajánlatot. Ezek mellett így egy szervezeten belül lehetne összehangolni a vasúti és a távolsági autóbusz-közlekedés menetrendjét − megszüntetve a párhuzamosságokat −, illetve a menetdíjakat. Ezekkel a korábbi kormányzat is próbálkozott, de szakemberek szerint nem a holding hiánya miatt nem sikerült látványos eredményeket elérni ezeken a területeken.

Úgy tűnik, egymás után feneklenek meg a kormány közlekedéssel kapcsolatos tervei, korábban ugyanis az elektronikus útdíjrendszer 2013. eleji bevezetése kérdőjeleződött meg, ennek pályáztatásához és kiépítéséhez ugyanis a szakértők szerint legalább másfél év szükséges.