Továbbra is vannak érvek a villanyautók mellett és ellenük. Utóbbiak közé tartozik a magas ár mellett többek között az, hogy bár bővül az áramkúthálózat, még mindig kevés az olyan nagy teljesítményű villámtöltő, amellyel a villanyautók 30-60 perc alatt legalább 80 százalékosra feltölthetőek. Plusz korlátozott a hatótávolságuk.
Ugyanakkor egyre több gyártó jelenik meg a korábbinál nagyobb hatótávolságú villanyautóval. A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza most megnézte, hogy a 300 kilométeres távolságra hitelesített elektromos VW Golffal mennyibe kerül az autózás.
Kapcsolódó
Mennyit megy?
Az elektromos Golf leginkább azoknak való, akik nem akarják, hogy a többi autós tudja, hogy villanyautóval közlekednek. Bár a felirat (e-Golf) ezt elárulja és van még néhány különbség, de simán nézhető átlagos Golfnak.
Az autóra 300 kilométeres hatótávolságot ígér a gyár, a gyakorlatban ez inkább 230-270 kilométer körüli szintet jelent, utóbbit például nyáron klímával is tudja. Ez azért fontos, mert a klímahasználat az elektromos autók hatótávolságát csökkenti, ugyanígy a téli hidegben kisebb a hatótávolságuk és hosszabb idő ezeket feltölteni.
A hatótávra vonatkozó adatokról elmondható, hogy több - sztrádát, országúti részt és városi szakaszt is tartalmazó - etapon 266 kilométert lehetett megtenni az autóval normál vezetési stílussal. A fenntartásra visszatérve és egyszerűen fogalmazva az elektromos Golf esetében előre ki kell fizetni az autózás árát, később ugyanis a fenntartási költségek minimálisak.
Az e-Golf fogyasztása városi körülmények között durván 13-16 kilowattóra között mozog, ultratakarékos megoldással ez 13 kilowattóra alá szorítható. A sztrádán 120-130 km/h-nál viszont már 17-20 kilowattórára ugrik a számláló. Ezt érdemes forintosítani, még akkor is, ha egyelőre a töltők nagy része ingyenes. (Kivétel többek között a Mol, az olajcég ugyanis ma már a kisebb kapacitású töltésért 1990, a nagykapacitásúért, amellyel 30-40 perc alatt 80 százalékos töltöttség elérhető 2990 forintot számláz.)
600 forintért, azaz kevesebb mint 2 liter üzemanyag árából 100 kilométer
Kalkulációban nem vettük figyelembe az ingyenes töltést, mert többéves időtávon nem reális, hogy ez így maradjon, napi szintű használatnál pedig érdemes otthon kiépíteni a villanyautó töltéséhez szükséges rendszert. (Előfordulhat, hogy a jelenlegi hálózat nem alkalmas erre, ha pedig valaki a társasházban szeretné ezt megoldani, az szintén nem egyszerű feladat, ez egy másik cikk témája lesz.)

Az áramdíjnál a KSH lakossági, kedvezmények nélküli átlagtarifával számoltunk, így jött ki, hogy 100 kilométer városi használat esetén 5-600 forint körüli kiadás adódik, sztrádázásánál ugyanez 700 forint lesz. Csak az üzemanyag tehát durván kevesebb mint 1,5-2 liter gázolaj vagy benzin árából kijön.
Elemes vs. hagyományos
Mit tudnak ehhez képest a hagyományos Golfok. A benzines Golfok listaára 5,8 millió forintról, a dízeleké 6,4 millióról indul, ehhez képest az elemes Golfnál 12,4 millió szerepel az árcédulán. Igaz, a villanyautó jobban felszerelt és az árából lejön a 1,5 millió forintos állami támogatás. Összességében egy 7 millió forintos, 5 literes (dízel) vagy egy 6 literes (benzin) fogyasztású Golffal összevetve évente nagyon sokat kell közlekedni az autóval, hogy megérje a villanyautót választani, évi 30-45 ezres futásteljesítménynél 5-7 év alatt térül meg a többlet. Ez az időszak azonban jelentősen lerövidülhet egyrészt amiatt, hogy sok helyen még a töltés, a legtöbb helyen pedig a parkolás is ingyenes villanyautóval. További mérsékli a "futamidőt", hogy jóval alacsonyabbak a szervizköltségek az elektromos autónál, a forgalmazó Porsche Hungariától kapott szervizköltség-becslés szerint ez 100 ezer kilométerenként 174 ezer forint. Ez a hagyományos autóknál többe kerül.

Tehát ugyan drágább az elemes Golf, de a többletért cserébe sokkal alacsonyabb kiadást jelent a fogyasztás. Az átlagos autózási szokások esetében viszont pusztán a kiadásokat nézve nem éri meg. Évente 15 ezer kilométernél akár 12-15 évig tarthat a megtérülés. Ugyanakkor, aki tényleg sokat autózik, városban és van megoldás a töltésre (otthoni töltő, vállalati parkolóban lévő töltő stb.) azoknál reális választás lehet. Akár cégeknek is, részben azért, mert a villanyautóknál nincs cégautóautó. A választás előtt mindenesetre érdemes matekozni. Esetleg választani vagy várni az olcsóbb elektromos autókra, amelyekkel majd egy későbbi cikkben szintén foglalkozunk.
Részletesebben az elektromos Golfról és a konkurenseiről a Totalcar cikkeiben olvashat például itt és itt.
Címlapfotó: Töltés a Budai Vár alatt (Bécsi kapu) lévő áramkúton - Buksza / Csernátony Csaba / Napi.hu
Megjegyzés: A fenti kalkuláció le van egyszerűsítve. Az autók fogyasztása - legyen szó villanyautóról vagy hagyományosról - nagyban függ a vezetési stílustól. Az autók ára és értékvesztése pedig a piaci körülményektől, amelyek alakulását többéves időtávon nem lehet előre jelezni, ahogy az üzemanyagok árának változását sem.
Legolvasottabb
Meghalt Chris Rea
Már kimondhatjuk, egyre biztosabb, itt biztosan lesz hó karácsonykor
Ha ezt meglátja Orbán Viktor! Brüsszel még a karácsonyfát is elvinné a Karmelitából
Megszűnik a Comedy Central és még további kilenc tévécsatorna
Útra keltek a fuvarozók: elesett a pálya a több ezresre bővülő tüntetés miatt, Lázár tárcája továbbra is értetlenül áll
Csendben lekapcsolnak: mobilok ezrei válnak használhatatlanná
Friss V4-es adatsor – Csehország már célértéken belül, Magyarország még küzd
Végre: óriási mennyiségre szerződhet a Mol a horvát Janaffal
A fél ország újratervezett, irdatlan mennyiségben mozdultak meg állampapírpénzek