A Zero Waste Europe különféle csomagolóanyagok életciklus-elemzését bemutató tanulmánya megállapítja, hogy a 100 százalékban újrahasználható és újrafeldolgozható, optimális esetben akár negyvenszer is újratölthető üvegpalackok olyan anyagok, amelyek tulajdonságai még inkább alkalmazhatóvá teszik élelmiszerrel érintkező csomagolóanyagként, de az előnyei jóval túlmutatnak a környezetvédelem területén.
Azon túl, hogy költségmegtakarítást jelent a településeknek, borászatoknak és a közigazgatásnak, helyi munkahelyeket teremt, előmozdítja a fogyasztók elköteleződését, de többszörös előnnyel jár a kiskereskedelmi és a vendéglátóipari vállalkozások számára is.
Míg Európában egyre több környezettudatos vállalkozó tér át újratölthető palackokra, addig Magyarországon egyre inkább tűnnek el a boltok polcairól a betétdíjas üvegek – írja a Humusz Szövetség.
A szövetség állásfoglalása szerint vissza kellene hozni az italcsomagolások hatékony betétdíjas rendszerét, azaz visszaváltást.
A betétdíjas rendszer visszaállításával a megkeresték az Innovációs és Technológiai Minisztérium mellett az italcsomagolási ipar szereplőit is, valamint kapcsolatba léptek a kiskereskedelmi szolgáltatókkal, az Aldival, a Lidllel, a Sparral vagy a Tescóval, és személyre szabott javaslatokat fogalmaztak meg számukra. Következő lépésként pedig a gyártók megkeresését tervezik.
A katalán példa
Katalóniában a reWINE projekt keretében 2016 szeptembere és 2020 decembere derítették fel az újrahasználható csomagolási rendszerek alkalmazásának lehetőségeit és korlátait a katalán borágazatban, továbbá hogy megmutassák: technikailag, környezeti szempontból és gazdaságilag is járható ez az út. A reWINE palackok visszaváltására három különböző ösztönzőt dolgoztak ki: anyagi juttatás, betétdíjas visszaváltási rendszer, kupon. Például egyes Veritas és Ametller Origen boltok 0,10 eurót fizettek azoknak a vásárlóknak, akik visszaváltották az üres reWINE-címkés palackokat. A Caprabo üzletek a reWINE palackok visszaváltása után borélményt nyújtó kuponokkal jutalmazták a vásárlókat, ezenkívül üveggyűjtő pontokat létesítettek.Az újratöltési rendszer további kulcsfontosságú elemei az egységes címke és a fogyasztói tudatosság, a tudatosságra nevelő programok voltak. Mindezeknek köszönhetően több mint 21 756 tonna hulladék keletkezését sikerült megakadályozni.
Legolvasottabb
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Perceken múlt az újabb merénylet? Jelöletlen rendőrautók gázolták el a Bondi Beachre tartó férfiakat – Videó
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt
Tabudöntés jöhet az EU-ban: megszavazhatják az orosz vagyon felhasználását
Csalókat csalt csapdába a nyugdíjas férfi
Megvan a NASA legújabb vezetője, el sem hiszi, honnan jött
Összeomlás szélén egy kulcságazat: 63 ezer munkahely forog kockán
Vége a jó időknek? Látványosan esik az állampapírok hozama
Kanóczky Máté: Nem vertük nagydobra, hogy magyar cég vagyunk