A kiskereskedelmi üzletek forgalma a várakozásoktól elmaradva 4,3 százalékkal bővült 2022. júliusában az előző év azonos időszakához képest. Ez meredek lassulást jelent az év első hónapjaiban mért, bőven kétszámjegyű növekedéshez képest.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 2,9 százalékkal csökkent, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 3,2, az üzemanyag-kiskereskedelemben 27,6 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene. Utóbbi azért érdekes adat, mert 2021. júliusában már nem voltak érvényben a közlekedést korlátozó járványügyi intézkedések.

2022. január–júliusban a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 9,3 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos időszakinál.

„A kiskereskedelmi forgalom jelentős lassulását az szja visszatérítés, a 13. havi nyugdíj, a hathavi fegyverpénz hatásainak kifutása mellett az érdemben emelkedő infláció okozhatta, emellett a külföldiek kedvezményes áron való tankolásának megszűnése is hozzájárulhatott. Enyhén csökkent az élelmiszer-üzletek forgalma is, amit a vendéglátás folytatódó helyreállása okozhatott, tehát kiskereskedelmi élelmiszer vásárlások helyett a háztartások többet költhettek a vendéglátásban” – mondta Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője.

Gyógyszerre, gyógyászati termékre 8,8 százalékkal (naptárhatástól megtisztítva 11,1 százalékkal) költöttek többet a magyarok, mint előző júliusban. A használtcikkek esetében 12,4 százalék (14,3 százalék) az emelkedés mértéke. Az előző év júliusával összevetve egyedül Nógrád megyében csökkent minimálisan, 0,1 százalékkal a kiskereskedelmi forgalom, a legnagyobb mértékben, 4,5 százalékkal pedig Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében nőtt.

„A következő hónapokban az egyre magasabb bázis, a növekvő infláció, egyes háztartások esetén a meredeken megugró rezsiköltségek, az előbbiek miatt az év utolsó hónapjaiban várhatóan csökkenő reálbérek, az emelkedő kamatok miatt folytatódhat a kiskereskedelmi forgalom lassulása. Ezt némileg ellensúlyozhatja külföldi vásárlókra építő üzletek kilábalásának folytatódása, mivel a külföldi vendégek száma is fokozatosan élénkül, amit a nagyrendezvények ismételt megtartása is támogat” – tette hozzá az elemző.