Egy átlagos család is átlépheti az átlagfogyasztás és ezért jóval magasabb díjat fizethet, ha korszerűtlenek gépek - hűtők, mosógép, mosogatógép - van a háztartásban. Az energia-tudatosság máris előtérbe került a vásárlóknál - erre jutott a MediaMarkt megbízásából a Pulzus Kutató által készített felmérés.

A kutatásban megkérdezettek legnagyobb arányban -  77 százalékban - az energiafogyasztást veszik figyelembe szempontként azok, akik mostanában terveznek háztartási nagygépet beszerezni. Ez a szempont lényegesebb az árnál, amely az érintettek 71 százalékánál fontos tényező. Az olyan tényezők, mint a márka vagy a szín kevésbé fontos szemponttá vált a vásárlásnál.

A boltlánc tapasztalatai összhangban vannak a kutatás eredményeivel Gremsperger Barbara, a MediaMarkt háztartási nagygépekért felelős menedzsere. Közölte: 

A bejelentés hatására egyértelműen megugrott az előnyösebb besorolású nagygépek, és kiemelten a hűtőszekrények, valamint fagyasztó készülékek forgalma, ennek oka, hogy sokan a 10+ éves készülékeiket kezdték el lecserélni alacsonyabb fogyasztásúakra. Gyártói modelltől függően, egy 20 éves, 2 méter magas kombinált hűtőszekrény esetében akár az egyharmada is lehet egy új készülék fogyasztása, ami éves szinten több mint 25 000 forint spórolást is jelenthet készülékenként egy háztartásban. Ebből következik, hogy a jobb energiaosztályos, ezáltal egyben valamivel jelentősebb anyagi befektetést igénylő készülékek iránt nőtt meg leginkább a kereslet. 

 

A kutatás egyik kérdésére, miszerint a vásárlás előtt kiszámolja-e valaki a várható energiafogyasztást, viszonylag sokan igennel feleltek. Az összes megkérdezett 33 százaléka kifejezetten a megváltozott rezsiárak okán tesz így. Azoknak aránya, akik eddig is minden esetben kiszámolták, mindössze 9 százalék – ez a biztos vásárlók (azaz a most beruházást tervezők) közel ötödére igaz.