Budapest a legnagyobb magyarországi város, egyúttal jelenleg az Európai Unió 9. legnépesebb városa - olvasható a Wikipédián. 2022-ben Budapest regisztrált lakossága 1.644.146 fő volt. A főváros körüli agglomeráció ráadásul országunk legsűrűbben lakott területe, és így Budapestet óriási átmenő forgalom jellemzi, miközben a kerületek népessége is folyamatosan bővül.

Ehhez képest mindössze 136 ezer budapesti adta le szavazatát online a Budapesti Lakógyűlésen, vagyis a jogosultak több mint 9 százaléka, és ezek többsége döntött úgy, hogy ne közlekedjenek autók többé a Lánchídon.

A gyerekek is szavazhattak

Ha a számok mögé nézünk, a szavazók túlnyomó többsége, 80 százaléka érte el, hogy Lánchidat csak a közösségi közlekedés, a taxik, a kerékpárosok és a motorosok használhassák, és ez a 80 százalék - a résztvevő 136 ezer emberből számolva - mindössze 108 ezer embert jelent.

A számok kihirdetése kísértetiesen hasonít az energiaszankciókkal kapcsolatos kormányzati kommunikációra, amelyen nem az összes magyar 97 százaléka mondott nemet a szankciókra, azt ugyanis összesen 1,4 millióan töltötték ki.

Lakógyűlésen szavazók között minden további nélkül lehetett sok 14 év körüli gyermek is, akik nem vezetnek autót, nem rendelkeznek jogosítvánnyal. Azt azonban nem hozták nyilvánosságra, hogy ők mennyien lehetnek, de előzetesen közölték, hogy a Lakógyűlésen minden 14 évnél idősebb lakó- vagy tartózkodási címmel rendelkező budapesti részt vehet. 

Aggályos adatkezelés?

Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke korábban a Mandiner megkeresésére azt mondta, hogy a lakcímnyilvántartás nem főpolgármesteri feladat, és még áprilisban jelezte, hogy ha nem névre szólóan, hanem az összes postaládába bedobnak egy levelet, hogy aki akar, válaszoljon, akkor az az érintett hozzájárulásán alapuló adatkezelés lesz, ami törvényileg szabályos. Ezzel ellentétben Karácsony Gergely névre és címre szóló levélben kérte a budapestieket, hogy vegyenek részt a kérdőív kitöltésében.

A döntés véglegesnek tűnik

A főpolgármester az online szavazás eredményeit ismertető sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy

ez volt a főváros történetének legnagyobb részvételű szavazása.

Azt is közölte továbbá, hogy a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) arra utasítja, hogy véglegesítse a Lánchíd forgalmi rendjével kapcsolatos teendőit, illetve arra, hogy folytassa a Lánchídhoz kapcsolódó közterületek zöldítését.

Mindeközben azonban az eredeti határidő előtt két nappal több budapesti kerületből is jelzés érkezett, hogy meg sem érkeztek a részvételre felhívó levelek - írta meg a Blikk a főpolgármester-helyettes, Kiss Ambrus nyilatkozata alapján. Az első Budapesti Lakógyűlés május elsején indult, Karácsony Gergely főpolgármester pedig a nagy érdeklődést megelőlegezve egy héttel, június 18-ig meghosszabbította a véleménynyilvánító szavazás határidejét.

A matek szerint azonban nem annyi az annyi

Nem új keletű a tendencia, amely a koronavírus-járvány idején csak fokozódott, miszerint az elmúlt évtizedekben olyan sokan költöztek ki az agglomerációba Budapestről, hogy a helyi népességrobbanással terhelt településeken mára kezelhetetlen helyzet alakult ki. És nemcsak lakhatásban és infrastruktúrában, hanem a közlekedésben is, Budapest környékéről, de még a nagyobb városokból is ingáznak munkahelyükre és ügyeiket intézni a magyarok, ettől a város terhelése jelentősen megnőtt. És akkor még nem beszéltünk a turistákról, az üzletemberekről, a külföldiekről, hiszen köztudott, hogy a magyar turizmus kifejezetten budapesti központú.

2023 áprilisában 1,2 százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma, a legnépszerűbb turisztikai régió a Budapest-Közép-Duna-vidék volt, ahol a külföldivendég-éjszakák 67 százalékát regisztrálták. A kereskedelmi szálláshelyek közül 899 szálloda és 1027 panzió volt nyitva április egy részében vagy egészében – írta meg a KSH friss adataiból a Napi.hu.

A kérdés ezek ismeretében tehát az, hogy vajon miért csak a fővárosban élők szavazhattak, hiszen az ország lakói használják a Lánchidat, nem pedig kizárólag a budapestiek.

Lehetett volna észszerűen?

A Magyar Autóklub kifogásolta a Budapesti Lakógyűlés szavazás kérdésfeltevésének módját, de támogatott volna egy okos kompromisszumot.

Olyan megoldás szükséges, amely nem hozza vissza az eredeti torlódásos állapotot, de a másik szélsőséget, az üres híd állapotát sem tartósítja, nem terheli értelmetlenül a környező úthálózatot és a környezetet – állt a szervezet közleményében.

Támogatjuk, hogy a hídon az autóbuszoknak és a kerékpárosoknak ne kelljen a dugóban araszolniuk, ehhez a használat finomhangolása szükséges: hajthassanak be úgy a civil autósok, ami még nem jár torlódással. Indítványozták, hogy a behajtásra jogosultak körére és a forgalmi rend részleteire független szakmai testület adjon javaslatot.

Felkérték a Magyar Mérnöki Kamarát, a Magyar Urbanisztikai Társaságot, a Közlekedéstudományi Egyesületet, a Magyar Útügyi Társaságot és a Budapesti Műszaki Egyetemet, hogy a delegáltjaikból alakított független szakmai testület útján határozzanak meg olyan élhető kompromisszumos megoldást, mely környezetkímélő és a közlekedés minden résztvevőjének egyaránt megfelel.

Állítólag csökkent a forgalom

A Budapesti Közlekedési Központ is elkészítette a szakmai anyagát arról, milyen változásokat hozott a Lánchíd felújításának időszaka a budapesti közlekedésben. Ebből az derült ki, hogy csökkent Budapesten a torlódások mértéke, és csökkent a hidak összforgalma is.

Reagált a budapesti Fidesz is

A Lánchíd 6 milliárd forintos kormányzati támogatásának feltétele mindvégig az volt, hogy a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónapot – az erről szóló megállapodást Karácsony Gergely saját kezűleg írta alá. Most fel akarja rúgni ezt a „közösségi lakógyűlésre” hivatkozva - áll a Facebook-posztban.

Karácsony Gergely bemondta a dátumot: a tervezettnél korábban elkészül a Lánchíd

Másfél hónappal a tervezett határidő lejárta előtt, ősz helyett már nyáron befejeződik a Lánchíd felújítása – jelentette be hivatalos közösségi oldalán Karácsony Gergely főpolgármester. Bővebben >>>