Marad az autómentes Lánchíd – jelentette be kedden Karácsony Gergely főpolgármester, kiemelve, hogy „a budapestiek a jövőt választották”. A kérdőívet a szavazásra jogosultaknak mindössze kilenc százaléka, összesen 136 435 ember töltötte ki.

A főpolgármester arra utasította a Budapesti Közlekedési Központot, hogy véglegesítse a Lánchíd forgalmi rendjével kapcsolatos teendőit, illetve arra, hogy folytassa a Lánchídhoz kapcsolódó közterületek zöldítését.

Lánchídra a tavalyi év végétől nem mehetnek fel az autósok, csak a buszok, a kétkerekűek és a taxik, valamint a gyalogosok, szemben a korábbi gyakorlattal, amikor minden autós szabadon használhatta a legkorábban épült Dunai átkelőt.

Nem volt reprezentatív a lakógyűlés

Budapest 1,7 milliós lakosságából 136 435 ember töltötte ki a kérdőívet és az ő 80 százalékuk vélte úgy, hogy ki kellene tiltani a kocsikat a hídról.

Magyar Autóklub szerint pedig amellett, hogy nem volt reprezentatív a felmérés, manipulatív is volt a Lakógyűlés.

Egyesületünk messze nem kifogásolna egy jól megszervezett – valódi szakmai vitát követő – véleménynyilvánító szavazást, és támogatja a torlódások megszüntetésének célját, valamint a kerékpáros és autóbuszos átkelések előnyben részesítését, mindazonáltal továbbra sem látjuk indokoltnak az egyéni gépjárműforgalom teljes kitiltását és – a jelzett hibák miatt – nem tartjuk legitimnek a szavazás végeredményét

– írták közleményükben.

Ennek oka szerintük:

  • a szavazás általánosan vitatott lefolyása: a szelektív részvétel a politikai környezetbe ágyazás kapcsán,
  • a szavazási felület egyoldalú kommunikációs környezete,
  • a megszavazható válaszok kiragadott minősítése, „jó” válasz sugalmazása,
  • a befolyásolható kiskorúak szavaztatása,
  • a szakmai szervezetek által elvetett alternatívák szavazásra terjesztése és az érvelés olyan sajátosságai, mint a vásárlóerő változása miatti törvényszerű forgalomcsökkenés a módosított forgalmi rend eredményeként való beállítása.
Közben a határidő előtt több budapesti kerületből is jelzés érkezett, mely szerint meg sem érkeztek a részvételre felhívó levelek.

Ha többen töltötték volna ki, akkor is mennének az autók

A Pulzus Kutató ebben a hónapban készített országos felmérést, amelyből kiderült, hogy országosan többen támogatják azt, hogy autómentes legyen a Lánchíd. A fővárosiak körében fej fej melletti eredmény született.

  • A magyarok 46 százaléka meghagyná a mostani szabályt, 37 százalékuk pedig visszaengedné az autókat. A kitöltők 17 százaléka nem adott választ a kérdésre.
  • A budapestiek 48 százaléka tiltaná ki az autósokat a hídról, 46 százalékuk pedig visszaengedne mindenkit.
  • A jelenlegi szabály megtartását elsősorban a felsőfokú végzettséggel rendelkezők támogatták. A nemek szerinti bontásból pedig az derült ki, hogy a férfiak nagyobb arányban tiltanák ki a kocsikat a Lánchídról.
Kép: Pulzus, Totalcar

A felmérést a Pulzus Kutató a Totalcar.hu-nak készítette május 31. és június 1. között ezer 18 év feletti ember megkérdezésével.

Utánanéztünk, van-e olyan város, ahol mentesítettek az autóktól egy korábban ilyen funkciót betöltő hidat – nem találtunk. Elsők vagyunk tehát a környező országokban. Direkt gyalogosoknak épített hidakból van bőven, olyan eset azonban, mint a Lánchídé nincs másik.

Viszlát, 6 milliárd

Úgy néz ki, Budapest bukhatja a kormány 6 milliárd forintos támogatását, mert a főváros nem teljesítette a kormány elvárásait. A magyar kormány ugyanis abban állapodott meg a Fővárosi Önkormányzat vezetésével, hogy a Lánchíd teljes körű rekonstrukcióját 6 milliárd forinttal támogatja, ha a beruházás kezdetétől számított másfél év után visszaengedik a hídra az autósokat.

Írásbeli megállapodás nem volt, csak szóbeli ígéret több prominens politikus részéről.

A Magyar Kormány abban állapodott meg a Fővárosi Önkormányzat vezetésével, hogy a Lánchíd teljeskörű rekonstrukcióját 6 milliárd forinttal támogatja. Az erről szóló kormányhatározat egyértelmű feltételeket tartalmaz a támogatásért cserébe

– mondta korábbi közleményében a Területfejlesztési Minisztérium, kiemelve, hogy az egyik ilyen feltétel az volt, hogy a „gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot”.