A Médiaunió Alapítvány azzal a céllal jött létre, hogy közérdekű és társadalmi célú reklámkampányokat szervezzen, és felhívja a figyelmet egy-egy fontos problémára.

Idén 6 pontban foglalták össze fő tanácsaikat a kibertámadásokkal kapcsolatban:

  • Írjuk ki egy cetlire a bank hivatalos webcímét, mentsük el az oldalt a kedvencek közé, ahonnan már újragépelés nélkül biztonságosan előhívható lesz.
  • Ne állítsunk be könnyen kitalálható jelszavakat! A legjobb ha nem használjuk több helyen ugyan azt a jelszót és nem adunk meg olyan konkrét dolgokat, mint házi állatok neve vagy a születési évünk.
  • Fordítsunk kellő figyelmet az online biztonság olyan alapeszközeire, mint a vírusirtók és a kétfaktoros hitelesítések!
  • Hívjuk fel a figyelmet a gyanúsan hangzatos online befektetésekre! Ami túl szépnek hangzik, hogy igaz legyen valószínűleg átverés.
  • Ne töltsünk le ismeretlen szoftvereket a számítógépekre!
  • Kérjünk SMS-t a bankszámlákon történő aktivitásokról!
Emellett gyakori módszer, hogy telefonon keresztül próbálnak áldozatokat csalni a hamis felületekre és alkalmazásokra. Természetesen az sem ritka, hogy egyszerűen egy telefonhíváson keresztül próbálják kiszedni a gyanútlan emberek személyes és banki adatait

– hívja fel a figyelmet Szinai Ádám, a KiberPajzs kommunikációs szakértője.

Fontos tudnunk, hogy egy valódi banki ügyintéző soha nem kér netbankos felhasználó nevet, jelszót, CVC-kódot, bankkártya lejárati dátumát. Nem kérdezi meg az illető nevét, azt hogy melyik banknál van számlája és olyanokat sem mond, hogy utaljon pénzt egy biztonságos bankszámlára, mert az övé veszélyben van.

Mi a megoldás, ha már megtörtént a baj?

„Ha már csalás gyanúja is felmerül, rögtön értesítenünk kell a banki ügyfélszolgálatot” – mondja Szinai Ádám.

Ilyenkor az ügyintéző a bankkártya letiltását javasolja leggyakrabban, valamint a limitek nullára állítását, amellyel átmenetileg megakadályozható a következő bankkártyás tranzakció. Ezt minél hamarabb rendőrségi feljelentésnek kell követnie.

(Kiffer Anna)