Az internetben rejlő reklámlehetőségeket ma már minden vállalkozás felismerte, ám a nemzetközivé váló reklámozás számos jogi kérdést is felvet. A Martonyi és Kajtár Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda szakértője sorozatában most a jogellenes reklámért való felelősség kérdéseit elemzi.
A reklámtörvény értelmében a jogellenes reklámért a reklámozó (vagyis az, akinek az érdekében a reklám megjelenik, illetve az, aki saját érdekében a reklámot megjelenteti) a reklám közzétevőjével (jelen esetben a tárhelyet biztosító internetszolgáltatás) és a reklámszolgáltatóval (például az arculatot megtervező designcég) egyetemlegesen felel. Ugyanakkor az elektronikus kereskedelmi törvény alapján a tartalomszolgáltató minden olyan információért felel, amelyet a website-ján közzétesz, beleértve akár az oldalról linkelés útján elérhető más oldalakat is (hiperlink). Sőt, meghatározott esetekben (például a hosting-, cashingszolgáltatások és keresőprogramok esetében) a tartalomszolgáltató mellett a hozzáférést műszakilag lehetővé tevő internetszolgáltató is felelősségre vonható. Az elektronikus kereskedelmi törvény nem tartalmaz kifejezett rendelkezést arra vonatkozóan, hogy hiperlinkek használata megalapozná a tartalomszolgáltató polgári jogi felelősségét abban az esetben, ha a website-ján esetlegesen jogellenes tartalmat tett hozzáférhetővé. Ugyanakkor a Ptk. rendelkezéseiből levezethető a reklámozó felelőssége mindazon jogsértő tartalomért, amelyek a website-ról elérhetőek.
A reklámozó mentesülhet a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a jogsértő információról nem volt és az ésszerű elvárások szerint nem is lehetett tudomása. A felelősség kérdését tovább bonyolítja, hogy az elektronikus kereskedelmi törvény alapelveitől eltérően a szakma etikai kódexe szerint a gyógyszer forgalombahozatali engedélyének jogosultja felel a website tartalmáért. A kizárólag vényre rendelhető gyógyszerek esetében a gyógyszerismertetés közben átadott nyomtatott reklámanyagokra vonatkozóan könnyen ellenőrizhetőek és betarthatóak a jogi korlátozások és tilalmak, az interneten keresztül azonban már nehezen valósítható meg, hogy a reklám kizárólag egy szakmai kör számára legyen hozzáférhető. A fentiek alapján a gyógyszergyártók és -forgalmazók számára ajánlott, hogy a website-jukat két különálló részre bontsák fel: egy korlátozott hozzáférhetőségűre az egészségügyi szakmához tartozók számára és egy nyilvánosra a laikus, illetve a nem az egészségügyi szakmához tartozó látogatók számára.
Soós Andrea Klára ügyvéd
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.