Jelentősen megnőtt az elektromos járművek iránti kereslet, és az ércfém iránti kereslet is az egekbe szökött a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos vállalások miatt. 2030-ra ugyanis az újonnan forgalomba állított autók 60 százalékát lítium-ion akkumulátorokkal fog működni. Ennek ellenére az elektromos autók gyártása – egész pontosan annak 89 százaléka – Kelet-Ázsiában történik.
Sean Sargent, a finomítóért felelős Green Lithium vezérigazgatója szerint 2030-ra körülbelül 800 ezer tonna akkumulátorra lesz szükség az élénkülő piac miatt. Az Euronews példaként említi, hogy egy Tesla S-Model 12 kilogramm lítiumot használ.
A finomító várhatóan 2027-től üzemel és évi 50 ezer tonna akkumulátorhoz használt lítiumot állíthat elő – állítja a vállalat.
Hozzáteszi, hogy a teeside-i üzem Nyugat-Ausztráliából importálja a szpodumén nevű ásványt, amiből kivonják a lítiumot és finomítják olyan vegyi anyaggá, melyet akkumulátorokban lehet felhasználni. A cég a finomítás karbonlábnyomát alacsony energiafelhasználású procedúrákkal tervezi csökkenteni, a hagyományos finomítókhoz képest 80 százalékkal.
Magyarország akkumulátorgyár nagyhatalom szeretne lenni
Habár a magyar gazdaságnak nem származik előnye belőle, és a helyi adottságok sem jók hozzá, mégis úgy gondolja a kormány, hogy az ellátási lánc minden elemének működnie kell nálunk - beleértve a lítiumkitermelést is. A törekvések azonban így sem zökkenőmentesek: Fóton például a tervek ellenére nem épül meg a BYD kínai elektromosautó-gyártó akkumulátorgyára, a CATL pedig a vártnál kisebbre tervezi debreceni létesítményét - utóbbi projekt erős tiltakozást váltott ki a helyiekből.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Ha akarták volna, a magyar drogmilliárdosok simán kifizethették volna a havi nyugdíjakat - mikor jön itt is a háború?
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Összeomlás szélén egy kulcságazat: 63 ezer munkahely forog kockán
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt
Vége a jó időknek? Látványosan esik az állampapírok hozama
Oroszország bepöccent: háborús uszítással vádolja az uniót
Megvan a NASA legújabb vezetője, el sem hiszi, honnan jött
Nagy dobással érkezett az OTP, sokan örülhetnek
A hivatal szerint tízezrek, a valóságban százezrek hagyják el az országot