Az OECD perspektívái a képességek, készségek terén 2015 címet viselő jelentésben a szakértők rámutattak, hogy a nemzetközi szervezet 34 tagállamában több mint 35 millió, 16 és 29 év közötti életkorú fiatal nem dolgozik, de nem is tanul. E népes tábor tagjainak fele már nem is keres munkát, így valószínűleg eltűnnek az oktatási és a szociális rendszer, valamint a munkaerő-piaci intézmények látóköréből. Összességében a fiatalok esetében az idősebbekhez képest kétszer akkora a kockázata, hogy nem találnak munkát.
"Ennek a problémának a kezelése nem egyszerűen erkölcsi kötelesség, hanem gazdasági szükségszerűség is" - mutatott rá Ángel Gurría, a friss OECD-jelentést bemutatva szerdán Berlinben tartott sajtótájékoztatóján. Rámutatott: túl sok fiatal hagyja el az oktatási rendszert anélkül, hogy megszerezte volna a megfelelő képességeket és készségeket, vagy ha mégis, nem tudja hatékonyan alkalmazni azokat. Az ő jövőjük gyakran kilátástalan, ezért támogatásra van szükségük.
Az OECD jelentése szerint a friss diplomások 10 százalékának alacsony az olvasás- és íráskészsége, 14 százalék esetében pedig a számolási képességekkel van probléma. A középiskolát be nem fejező fiatalok körében több mint 40 százalékot tesz ki azok aránya, akik se olvasni, se írni, se számolni nem tudnak rendesen. A 16-24 éves korosztály több mint 8 százaléka hagyta abban idő előtt a középiskolát.
A gondot fokozza, hogy az oktatás és a munka gyakran két egymástól elkülönülő világot alkot. Az OECD-jelentésben vizsgált 22 ország közül a diákok kevesebb mint fele vesz részt az oktatást és a szakmai gyakorlatot sikeresen ötvöző képzésben, míg 40 százalékuk általános tudást adó intézményben tanul. Még az erős kompetenciákkal rendelkező fiatalok is nehezen találnak munkát.
Sok vállalat túl költségesnek tartja, hogy tapasztalatokkal nem rendelkező fiatalt vegyen fel. Minden negyedik fiatal munkavállalót csak meghatározott időre szóló szerződéssel foglalkoztatnak, aminek következményeként az érintettek általában kevésbé hajlamosak teljes erővel használni képességeiket.
A fiatalok jobb munkaerő-piaci beilleszkedésének támogatására az OECD egyebek között azt javasolja a kormányoknak, hogy biztosítsák, minden fiatal széleskörű kognitív, szociális és érzelmi képességekkel, készségekkel kerüljön ki az iskolapadokból. A tanároknak és intézményi vezetőknek időben észre kell venniük, ha egy tanuló nehézségekkel küzd, és biztosítaniuk kell számukra azt a támogatást, amelynek révén megfelelő szinten elsajátíthatják az olvasást, írást és számolást. A rostán kihullók számára második esélyt kell biztosítani oktatási vagy szakképzési programok révén.
Legolvasottabb
Döbbenetes mi derült ki a Covid-oltásokról, brutális mellékhatásokra figyelmeztetnek a szakértők
Borzasztó tragédia a Városligetben: meghalt Csudai Sándor fotóriporter
Sok autós már csak akkor veszi észre, amikor késő: ez történik a kocsival, ha erre nem figyelünk oda
Kiszámolták: így teljesít egymillió forint FixMÁP és MÁP Plusz állampapírban
Csendben kicserélnek: a munkanélküliség következő hulláma már a láthatáron, csak így lehet talpon maradni
Újabb sokk a bevásárlásnál: már ezek a kedvenceink is érintettek
Olyan ajándékot kapnak a One ügyfelei, amire nem is számítottak
Csendben lekapcsolnak: mobilok ezrei válnak használhatatlanná
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük