Perel és hitelből él az adriai magyar vitorlásvállalkozás
Csaknem kétmillió eurójába kerül a magyar tulajdonú Adriatic Challenge Kft.-nek a tavaly felállított, vadonatúj flottája első versenyén történt tragikus szerencsétlenség.
Az Adrián tavaly áprilisban megrendezett Mira Mare Kupa vitorlásversenyen bekövetkezett halálos baleset utáni megrendeléslemondások hozzávetőleg egymillió euró árbevétel – a teljes ez évre tervezett forgalom – kiesését jelentették a hajókat biztosító Adriatic Challenge Hungary Kft. számára – tudtuk meg Láng Róberttől, a társaság tulajdonosától. A tragikus végkimenetelű regatta az újonnan felállított flotta első versenye volt (NAPI Gazdaság, 2005. március 4., 9. oldal). A húsz hajóból álló flotta tavalyi teljes szezont lefedő megrendelései „ugrottak”, a hajókat leállították, mivel a tőkesúlyát vesztett és felborult vitorláson találthoz hasonló sérülések bekövetkeztéhez vezető nyomokat fedeztek fel más, egyébként vadonatúj hajókon is.
A társaság pereli a vitorlásokat építő és szállító Bavaria Yachtbau GmbH-t, német bíróságot kért fel a felelősség megállapítását célzó előzetes bizonyítási eljárásra; az ezzel összefüggő jogvita várhatóan február-márciusban zárul le. A bírósági szakértők kiválasztása megtörtént, ebben a hónapban érkeznek Horvátországba a hajókat megvizsgálni. Láng Róbert reményei szerint a vizsgálatok még januárban lezárulnak, és utána felszabadítják a hajókat a zárolás alól, ami lehetővé teszi a javítási munkák megkezdését – ehhez már kiválasztották a helyi, horvát szakembereket is –, s kedvező menetrend esetén júniusban indulhat újra a flotta. A mostani eljárás gazdasági szankciókat nem von maga után, így amennyiben a német bíróság a hajókat építő Bavaria felelősségét állapítja, meg, az Adriatic Challenge kártérítési pert is indít ellene.
A társaságot azonban addig is működtetni kell, s mivel a fix költségek – például a karbantartás és a kikötői díjak – aránya magas, hitel felvételére kényszerült. Az időközben a korábban 5-5 százalékot birtokló Gallasz Lajost és a földkerülő vitorlázó Gál Józsefet kivásárolva 100 százalékos tulajdonossá lett Láng Róbert részben tagi kölcsönből, azaz saját maga finanszírozta a működést. Emellett a tulajdonos szerdán 700 ezer euró kölcsön folyósításáról szóló szerződést írt alá az Erste-Steiermark Leasing horvát pénzintézettel. Ezt az összeget a hajók felszereltségének további javítására – a versenyvitorlázat kiegészítésére –, a hajónként több tízezer eurót felemésztő javításokra, valamint az újraregisztrálásra fordítják. A társaság kilátásai mindezzel együtt nem rosszak, tavaszra sok megrendelés futott be, ám ezeket értelemszerűen nem tudták felvenni, az őszi szezon pedig már most tele van; nyáron van még hely, alapvetően a charterszezon miatt, de ekkor várhatóan napok alatt el lehet adni a hajókat. Láng Róbert így az idei egymillió eurós tervezett bevétel felére számít.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.