Az elmúlt öt évben több, mint százezer autót vettek vissza a finanszírozók - mondta el Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója. A gondot a magas - és eképp a hiteleket megdrágító - jutalék, illetve a laza finanszírozás, az autó aktuális piaci értékét szinte a futamidő végéig meghaladó tartozás jelenti. A gond az, hogy a piac összezuhanása ellenére lényegében nem változott a finanszírozási környezet, azaz a jutalékok beállítása ma még mindig viszonylag szabad. Ezt támasztja alá a PSZÁF kimutatása is, ahol nagyjából 20 százalék körüli az átlagos jutalékszint az autófinanszírozásban.
A társaság 18 kereskedést (5 márkakereskedés használt autó részlegét és 13 használtautó-kereskedőt) keresett meg próbavásárlás keretében, 2-5 éves használt autóra kértek 60 hónapos futamidőre finanszírozást 2 millió forint értékben. A havi törlesztőrészlet 43 ezer forinttól 62 ezer forintig terjed. A tőkén felül visszafizetett kamatteher 600 ezer és 1,7 millió forint között mozgott.
Az ügyféltájékoztatásban komoly probléma, hogy írásos finanszírozási ajánlatot egyetlen autókereskedésben kaptak a próbavásárlók (egy nagykereskedő volt), a legtöbb helyen azt sem osztották meg az érdeklődőkkel, hogy melyik finanszírozó ajánlatát kapják.
Miután egy kereskedő két telephelyén ugyanarra az autóra eltérő ajánlatot kaptak ugyanattól a finanszírozótól a próbavásárlás során, bebizonyosodott, hogy tovább él az a gyakorlat, amikor a finanszírozó az ügynöki jutalék beállítását továbbra is az ügynökre bízza. Ráadásul - vélekedett Orbán Imre - a magasabb jutalékhoz együtt sírunk, együtt nevetünk alapon magasabb ügyleti kamat is járul.
A legjobb ajánlatot adó alkuszcég 43 ezer forintos ajánlata 11 százalék körüli kamatszintből jön ki. Az átlagos törlesztőrészlet 52 343 forint lett, ez a legjobb ajánlathoz képes 3 százalékos kamattöbbletet és 15 százalékos jutalékot takar, a legmagasabb ajánlathoz 6 százalékos kamattöbblet és 30 százalék körüli jutaléktöbblet kell az Autóhitel Alkusz számításai szerint. Az alkuszcég legolcsóbb ajánlata jutalékmentes ajánlatot tartalmaz, az Autóhitel Alkusz az ügyféltől kap fix jutalékot. Ez 2 százalék +40 ezer forint, de minimum 60 ezer forint. Orbán Imre elmondta, bár jelenleg a retail autófinanszírozás mélyponton van, de ez esélyt jelenthet arra, hogy a nem kereskedőfüggő finanszírozási ajánlatot adó céget is beengedik az autókereskedők. Míg korábban 10 ajánlatból 7 esetben az ilyen szerződéstől elzárkóztak addig ma tízből kilenc elfogadja az Autóhitel Alkusz ajánlatát.
A termék elterjedését a szakember szerint nehezíti, hogy a finanszírozók sok esetben készletet is finanszíroznak a kereskedőnek, azaz ott az ajánlatot a kereskedő minősítése is befolyásolja, míg az alkusz-megoldás esetén csak az ügyfél-minősítése a döntő. Ilyenkor sok finanszírozó nem meri felvállalni a kereskedővel szembeni harcot, hogy hogyan adhat ki akár 10 ezer forinttal olcsóbb ajánlatot közvetlenül az ügyfélnek.
Legolvasottabb
Véget vet az EU az orosz gáznak: megszavazták, Magyarország perre megy
Pénzes boríték helyett keserű szájíz: sok a dühös munkavállaló
Óriási zuhanás a kutakon, ekkor érdemes tankolni
Megjött a döntés: ez történik csütörtöktől az üzemanyagárakkal
Orbán Viktor nem akar kártérítési rendszert, hiába a rémisztő botrány a Covid-vakcinák mellékhatási körül
Rekordot dönthetnek az amerikai beruházások: három nagy cég döntött Magyarország mellett
Bele ne főzze semmibe, inkább vigye vissza!
Putyin: Európa fejébe ültetik a háborús pánikot
Jöhet az ónos eső: ezekben a vármegyében nem árt vigyázni