Esztergom felkészül – jelentette be Lázár János a közösségi oldalán. Újra bedobták tehát a régóta dédelgetett, ám mindmáig el nem kezdett tervet, hogy a megyei jogú várost bekössék az autópályás vérkeringésbe.
Ahogy a VG is írja, az M100-as autópálya kivitelezésére már évekkel ezelőtt kiírtak egy közbeszerzést, majd azon 2021 végén győztest is hirdettek. A 32 kilométeres autópálya-szakasz egyik részének építését a Strabag, a másikat a Dömper Kft. vezette konzorcium nyerte el. Később viszont az ország nehéz gazdasági helyzetre hivatkozva Lázár János másik 270 beruházással együtt leállíttatta – ahogy ő fogalmazott: kukázta.
Kapcsolódó
A projektről azóta nem nagyon lehetett hallani, egészen a miniszter keddi posztjáig, amiből kiderült, hogy a projektről már egyeztetett is a térség érintett országgyűlési képviselőivel. Ezen kívül még két dolog:
- egyrészt stratégiai cél, hogy minden megyei jogú városba 2x2 sávos gyorsforgalmi úton lehessen eljutni;
- másrészt, hogy ez a beruházás bizony nagyon drága lesz
ugyanis Magyarországon ritkán szükséges műszaki megoldásokra, így három alagútra és több völgyhídra is szükség lesz a kivitelezés során – írta Lázár.
Erre a miniszterrel szintén tárgyaló Menczer Tamás, Pest megye 2-es választókerületének fideszes országgyűlési képviselője is ráerősített: mondván a budakörnyéki embereknek szükségük van az M100-as gyorsforgalmi útra, még az idén feltételes közbeszerzési eljárást írnak ki, és elkezdik a 10-es számú főutat tehermentesítő elkerülő út, az M10-es (Budapest–Kesztölc közötti szakasz, kétszer két sávos) gyorsforgalmi út tervezését is.
„Esztergom-M1-es összekötő 380 milliárd, kuka”
Hogy kormányzati szinten ismét leporolták az M100-as projektet, a korábbi nyilatkozatok fényében leginkább furcsa.
„Pénzügyileg szűk a cipő, ezért tartalékot kell képeznie az országnak” – mondta még 2022-ben Lázár János a Tranzit Fesztiválon, azt ígérte, a megkezdett fejlesztéseket befejezik, torzó nem marad, de új fejlesztéseknél a következő években nem lesz egyetlen kapavágás sem. Lázár János állítása szerint 2100 milliárd forint fejlesztést fogtak már meg, ezek esetében leginkább közinfrastruktúra-fejlesztésekről van szó. Sorolt akkor példákat is:
Zalaegerszeg-M7-esösszekötő, 360 milliárd, kuka, Esztergom-M1-es összekötő 380 milliárd, kuka, Bicske-Budapest között autópálya hatsávosítása, kuka.
– fejtegette akkor a miniszter.
Az M100-as kivitelezését már 2022-ben is 350 milliárd forintra becsülték, de lehetett az már 380 milliárd is, ahogy Lázár János is említette. Hogy ez mai áron mennyi lenne, az nagy talány, de a munkaerőköltségek növekedése, az építőanyagok drágulása és persze az infláció miatt
már nem valószínű, hogy kijönne 12 milliárd forintból kilométerenként.
Ráadásul a költségvetés sincs sokkal jobb helyzetben, mint két évvel ezelőtt.
Lázár János posztjára Vitézy Dávid volt főpolgármester-jelölt sem mulasztott el reagálni: a Facebookon kelt ki az M100 megvalósítása ellen – párhuzamba állítva a vasút rettenetes állapotával. Szerinte ha a terv 2022-es áron volt 345 milliárd forint, akkor nem rendelték meg, mostanra gondolom már 500 körül lehet.
Vitézy Dávid újabb témában ugrott neki Lázár János torkának
A volt közlekedési államtitkár szerint az M100-as, kétszer két sávos, gyorsforgalmi út megvalósításának költsége mára már 500 milliárd forint körül lehet. >>>Vitézy Dávid véleménye szerint egyébként a beruházás első számú lobbistája a Suzuki, azonban úgy véli, hogy az ő szállítási igényeiket nem közúton kellene kiszolgálni, hanem vasútra lehetne és kellene terelni (illetve ami már ott van, azt ott tartani).
A persze tény, hogy a gyorsforgalmit maga Orbán Viktor ígérte meg a Suzukinak még 2012-ben, ahogy az is, hogy az M100-as nagy nyertesei lennének más cégek is, ahogy a Nyergesújfalun működő LG-Toray is, amely a hírek szerint hatalmasra bővítené akkumulátoripari gyárát.
Az M100-as melletti érvek közé tartozik, hogy az Esztergom és a magát közlekedésileg egyfajta zsáknak érző környék végre egy 32 kilométeres gyorsforgalmi kötést kapna, hiszen az északról délre tartó nyomvonalon Bicske, Mány és Zsámbék tájékán elérhetővé válna a Budapest felől Nyugat-Európa felé tartó M1-es autópálya.
A Mandiner írt róla még a kormányzati elkaszálás előtt, hogy M100-as beruházás elé a környező települések (gyakran egykori bányászfalvak) lakossága is nagy várakozással tekint, mint kitörési pontra, ami a turizmust is vonzaná. Ráadásul a megye keleti körzete szinte egészében agglomerációnak számít már, vagyis tekintélyes a kiköltözők száma is, akiknek az őslakosokhoz hasonlóan érdekük a mobilitás mindennapi akadálytalansága.
Emellett a keskeny 10-es út Duna-parti szakaszának települései is fellélegezhetnének, apadhatna a környék üzemeiből induló vagy oda tartó kamionforgalom.
A sors furcsa fintora, hogy a Völner-Schadl ügy főszereplője, (és persze az M100 egyik legnagyobb lobbistája) Völner Pál egykori államtitkár igyekezett megvédeni a beruházást, mondván az ellenzék az aggályoskodásával megbénítaná a térség további fejlődését, hogy ...azon siránkozhasson: itt nem történik semmi.
Valóban akadnak persze olyan vélemények is, hogy sokkal logikusabb lenne az M0-ás körgyűrűt végre-valahára befejezni, hogy a teljes északi szakasza meglegyen. Mi több, odáig is elmennek, hogy a nyugati szektort is készítsék el. Hogy utóbbiból egyhamar nem lesz semmi, azt magától Lázár Jánostól tudhatjuk, aki masszívan ellenzi, hogy az egész Pilist átfúrják.
A projekt ugyanakkor egyáltalán nem helyettesíti az M0 nyugati szektort, még ha sokan ezt is látják bele a beruházásba, elég csak a nyomvonaltérképre nézni. Aki napi szinten közlekedik mondjuk Solymár és Budaörs között, az pontosan tudja.
Az M100 fő létjogosultsága nem is ez lenne, hanem az, hogy a teherforgalom, beleértve a nemzetközit is, amelyik a teherkompon át jön (például a párkányi teherpályaudvarról), az tovább tudjon menni dél felé, és ne kelljen közben sem a 10-esre, sem Budapest környékének, a budai agglomerációnak az útjaira ráhajtania.
A projekttel kapcsolatban - azaz, hogy mennyire kell komolyan venni a mostani bejelentést, kérdéseket küldtünk az Építési és Közlekedési Minisztériumnak. Érdeklődtünk arról is, hogy miért változott meg Lázár János álláspontja, lesz-e folytatás, vagy csak Esztergom örülhet, illetve milyen várható költségekkel számolnak, tartható-e a már amúgy is keménynek tűnő 380 milliárd forint, vagy akár 500 is lehet belőle, valamint, hogy van-e, változott-e az álláspont az M0 befejezésével kapcsolatban. Amint válaszolnak, közzétesszük.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Eltűnik egy fontos jelzés a szupermarketekből, nem árt résen lenni
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
15 éves lányt szúrtak le az egyik fővárosi szórakozóhely előtt
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Ketyeg az óra karácsony előtt – mutatjuk, mikor és hol lehet még ügyet intézni
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!