Valamelyest javult a helyzet a közutakon a legfrissebb rendőrségi adatok szerint, az idén ugyanis csökkent a személysérüléses balesetek száma.
Számok, évek, balesetek, százalékok
Kapcsolódó
Az év első négy hónapjában 4431 személyi sérüléssel járó baleset történt, ami 5 százalékos csökkenést jelent 2018 azonos időszakához képest, ugyanakkor a 2017-es adathoz viszonyítva azonban 8 százalékos növekedést jelent.
Az idén 130 halálos baleset történt a rendőrség szerint, szemben a tavalyi 161 balesettel, azaz 20 százalékos a csökkenés. 2010 óta ennél csak 2013-ban volt kevesebb halálos baleset, akkor 129 esetben történt tragédia. Egy-egy halálos balesetben több áldozat lehet, összesen az idei balesetekben 157-en vesztették életüket, 2010 óta 2013-ban volt kevesebb áldozat, akkor 143-an haltak meg közúti balesetben.
A statisztikáknál fontos figyelembe venni, hogy az elmúlt években sokkal több autó volt az utakon, vagyis a baleseti kockázat is fokozódott. Magyarországon tavaly több mint 3,6 millió személyautót tartott nyilván a KSH, 5 százalékkal többet, mint 2017-ben. A 2013-as szinthez képest pedig 20 százalékkal nőtt a személyautók száma. A motorokkal, buszokkal, teherautókkal együtt számolt komplett járműállomány 2013-hoz képest szintén 20 százalékkal nőtt, így tavaly meghaladta a 4,4 milliót.
A gyorshajtás mindent visz, de több tényező is lehet
Az idei összesítés szerint a személysérüléses balesetekért 33 százalékáért a gyorshajtás a felelős. A második leggyakoribb az elsőbbségre vonatkozó szabályok megszegése, 26 százalékos aránnyal. A kanyarodás szerepel a harmadik helyen, 15 százalékkal.
A baleseti okoknál lényeges, hogy a rendőrségi a statisztika csak egyet nevesít a baleseteknél, ám több tényezőnek is szerepe lehet bennük. Például, ha egy szabálytalanul kanyarodó autós karambolozik egy az elsőbbségi szabályokat figyelmen kívül hagyó, gyorshajtóval.
A gyorshajtásnak ráadásul két "típusa" létezik. Az egyik, amikor egy autós ténylegesen túllépi az adott útszakaszra meghatározott legmagasabb sebességet, a másik pedig amikor a körülményekhez képest megy gyorsan valaki. Ez utóbbit nevezik relatív gyorshajtásnak.
Tehát amikor valaki sűrű ködben, lakott területen 50 kilométer per órás sebességgel balesetet okoz, a rendőrség akkor is azt fogja mondani, hogy a gyorshajtás a ludas, mert az útviszonyok ennél is alacsonyabb sebességet tettek volna indokolttá.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Elítéltek Schobert Norbertet, csak most jönnek a százmilliós kártérítési perek

Indul az összeírás, bármikor kopogtathatnak

Legyen résen, kiterjeszti csápjait az adóhivatal
Leó pápa olyat tett, amire még Ferenc pápa sem volt képes

Lemondott az amerikai nagykövet, mert nem bírta nézni, hogy Trump az oroszokat támogatja

Egy felfedezésre váró európai csoda: ilyen a helyi Kalifornia

Elfogyott Németország ereje, ténylegesen leszámolnak a merkeli örökséggel

Ennyi volt: kivonul Magyarországról a légitársaság

Hamarosan nem postáz több számlát az MVM
