Raisz Iván és Barta István nyerte el a külföldi bemutatók legsikeresebb magyar résztvevőjének járó Év találmánya és feltalálója 2008 címet Metanol-előállítás kommunális hulladékból című találmányával. A kommunális hulladék hagyományos lerakásakor körülbelül a hulladék mennyiségével megegyező mennyiségű mérgező üvegházgáz, vagyis dioxin szabadul fel, míg ha ezeket égetés nélkül szintézisgázokká alakítjuk át és metilalkoholt állítunk elő belőlük, a káros anyagok nem jönnek létre - mondta Raisz Iván, a Miskolci Egyetem nyugalmazott egyetemi docense. A tudóspáros által kifejlesztett eljárás lényege, hogy az összegyűjtött háztartási hulladékot először durvára aprítják, a köveket és egyéb fel nem használható szervetlen anyagokat különválasztják, a maradékot finomaprítást követően tömörítik, brikettálják, majd egy speciális generátorban kezelik. A folyamat végeredményeként jön létre a 99 százalékos tisztaságú metilalkohol, illetve szén-dioxid és elemi kén, amelyek szintén gyakorta használt és könnyen értékesíthető vegyipari alapanyagok. A fel nem használható melléktermékként kialakuló toxikus fémek és egyéb vegyi anyagok megüvegesedett salak formájában válnak ki, mintegy mikrokapszulázott rendszert alkotnak, így a biztonságos lerakáshoz nem kell drága tárolókat létesíteni. A hulladék mennyiségének öt-tíz százalékát teszi ki ez a salak - tette hozzá a professzor. Olcsó és mindenkinek kellhet A metanol világpiaci ára 100-110 forint kilogrammonként, nagy tétel vásárlása esetén. Ehhez képest alternatív módszerekkel, erdészeti alapanyagokból, az erdőkből kitermelt nagy átmérőjű fák felhasználásával Svédországban is készítenek metanolt. Ennek az előállítása 50-56 forint kilogrammonként. Ehhez képest a magyar tudóspáros által feltalált eljárás csupán kilogrammonként 30-35 forintos önköltségi árat eredményez, ezzel teremtve extraprofitot - fejtette ki a professzor. Az árelőnyt leginkább annak köszönhetik, hogy ebben az esetben az alapanyagért - a közönséges háztartási szemétért - nem kell pénzt kiadni, az elszállítást a lakosok fizetik ki. Ebből adódik, hogy a hulladéktulajdonosnak - vagyis annak, aki összegyűjti és telephelyén lerakja a szemetet - gazdasági érdeke lesz egy ilyen beruházás. A szállítás logisztikai szempontból már ma is megoldott, a szemétlerakók jelenlegi területe pedig az egynegyedére csökkenhetne, hiszen az összes hulladék mennyiségének közel háromnegyede felhasználható lenne metanol előállítására. A gyártás során, melléktermékként képződő cseppfolyós szén-dioxid is könnyen értékesíthető, a metanol árának két és félszereséért: többek között tűzoltásnál, védőgázas hegesztési eljárásoknál, illetve szénsavas üdítőitalok gyártásánál használható fel - tette hozzá Raisz, példaként említve, hogy megfelelő mértékű gyártás esetén nem kellene Répcelakon a föld alól, drágán kitermelni a szén-dioxidot. Metanolból a vegyipar évi százezer tonnát használ fel, ennek nagy részét földgázból állítják elő. Az anyag szükséges alkotórész a biodízel gyártásánál is, illetve közvetlenül üzemanyagként is betölthető arra alkalmas járművekbe, gázmotorok meghajtására használva pedig elektromos áram is előállítható a segítségével. A metanol energetikai tulajdonságait tekintve egy kilogramm energiatartalma megfelel egy liter benzinének, így direkt módon is hajthatunk vele gépjárműmotorokat, természetesen a mai dízel- és benzinmotorok átalakításával. A magyarországi Otto-motorok üzemanyag-fogyasztásának 50 százaléka pótolható lenne az évi 2,5-3 millió tonna hulladékból előállított metanollal. A Volvo kamionok tesztje a metanolt találta a legjobb hajtóanyagnak, mivel esetében nem kell a paraffin kiválásával, a nitrogén-oxid, aromás szénhidrogének és egyéb szennyeződések kibocsátásával számolni. A miskolci tudósok tervei szerint az üzembe hulladékot szállító teherautók is ilyen, környezetbarát meghajtással üzemelnének. A beruházás 550 millió forint A miskolci pilotüzem - amelynek építését nemrég kezdték el - 2010-ben kezdi meg működését. A telep évi kétezer tonna hulladékot fog feldolgozni, emellett fontos kísérleti és oktatási feladatokat is szánnak neki a fejlesztők. A szemét minőségétől függően Raisz Iván számításai szerint egy tonna szerves alapanyagból 300 kilogramm metanol állítható elő - egy kukásautó mintegy hét tonna szemetet szállíthat az üzembe. Az 550 millió forintos beruházás az Európai Unió 50 százalékos önrészt igénylő támogatásával valósul meg: a 200 millió forintos uniós finanszírozás önrészét az erre a célra létrehozott konzorcium tagjai biztosítják, 150 millió forintos többletforrást pedig a konzorcium tagjaként az AVE Miskolc nyújt. A költségekből a csarnok 40 millió, a hulladék előkészítésének eszközparkja 75 millió forintot igényel, a fennmaradó összeget pedig a tulajdonképpeni gyártóberendezésekre költik. A hagyományos beruházások költségszintjének a kétszeresével kell számolni egy ilyen üzem építésekor - tette hozzá a professzor, mivel a berendezések kialakításának nincs még kipróbált mintája. A nyereségességről szólva Raisz Iván elmondta: ha csak az üzemanyagokat tekintjük, a benzin önköltségi ára például 120-130 forint literenként, szemben a magyar metilalkohol 30-35 forintos kilogrammonkénti árával. A jelenlegi tesztüzem legnagyobb nyeresége azonban a know-how lesz - mondta Raisz.