Jelentősen megnőtt a menetidő Magyarország egyik legfontosabb, 1-es vasúti fővonalán, a Budapest–Hegyeshalom–Rajka-vonalon, miután sebességkorlátozást vezettek be csütörtöktől a Biatorbágy-Szárliget szakaszon. Az okokról a hvg.hu kérdezte a MÁV-ot, és azt a választ kapták, hogy ezen a szakaszon “a pálya korossága többszörösen meghaladta a tervezési életciklusát...az állapotromlást az idei nyáron tapasztalt intenzív esőzések és az elmúlt napok hősége felgyorsította.”

A MÁV közlése szerint részletesen kidolgozott tervvel rendelkeznek a probléma megoldására, és a közlekedési tárcával együttműködve a helyzet megoldásán dolgoznak. Addig is, átmenetileg, ahogy “a sínek túlmelegedése esetén a magyar kötöttpálya-hálózat más szakaszain is, további sebességkorlátozások révén garantálható csak a közlekedés biztonsága”.

Ezért – ismerte el a MÁV – a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszán 100 km/h-s ideiglenes sebességkorlátozást vezettek be mindkét vágányon, így a vonatok menetideje így 5-10, esetenként 10-20 perccel meghosszabbodhat”.

Elmaradt karbantartás

Az 1-es vasúti fővonal állapotáról és a sebességcsökkentésekről írt a Közlekedő Tömeg civil szakmai szervezet is, hangsúlyozva, hogy “Bécset hamarosan nem hogy utolérni, hanem elérni sem lehet vonattal”, és ők is a 29 kilométeres Biatorbágy-Szárliget szakaszt hozzák fel példaként, ami a Budapest–Bécs fővonal hatodát jelenti. Információik szerint ennek oka, hogy a vasúti pályát az elmúlt 40 évben senkinek sem jutott eszébe karbantartani, ezért a vasúti síneket a vasbeton keresztaljakhoz (“talpfákhoz”) rögzítő, akkoriban még fából készült csavartiplik egész egyszerűen elporladtak.