Az évtized végén világszerte forgalomba helyezett 110 millió autó több mint tíz százaléka, 12 millió gépkocsi rendelkezhet elektromos hajtásrendszerrel, a növekedés pedig a 2020-as évtizedben meredeken emelkedik majd − mondta Bernd Bohr, a Bosch Automotive Group elnöke a társaság németországi Boxbergben rendezett autótechnikai bemutatóján. A Bosch ilyen irányú fejlesztéseinek középpontjában ezért olyan lítiumion-akkumulátorok állnak, amelyek legalább kétszeresére növelik az árammal hajtott autók jelenlegi technológia által lehetővé tett hatótávját, ráadásul mindezt feleakkora kilowattórára vetített fajlagos költségszint mellett − Bohr szerint ez lehet a leghatásosabb ösztönző az e-mobilitás terjesztésére. A világszerte mind szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások megjelenése várható az évtized során, a legkeményebb szabályok pedig éppen Európában várhatók, 2020-ban az új járműflották kilométerenként mért károsanyag-kibocsátása nem haladhatja meg a 95 grammot. A teljesítéshez pedig minél nagyobb méretű egy-egy autó, annál nagyobb mértékben kell elektromossá alakítani a hajtásrendszerét, e modelleket az évtized végéig nagyobb teljesítményű hajtásrendszerekké kell fejleszteni − tette hozzá Bohr.

A Bosch hétpontos fejlesztési programja szerint 2020-ra a tavalyi szinthez képest mindegy ötödével kell csökkenteni a dízel- és benzinmotorok üzemanyag-fogyasztását − ennek kiemelt eszköze pedig a "downsizing", vagyis a turbófeltöltővel tervezett, kisebb hengerűrtartalmú erőforrások előtérbe helyezése. A fogyasztás ötszázalékos csökkentését hozhatja a manuális sebességváltók automatizálása (például az eClutch technológia révén, amely azonnal kiemel, amint a vezető nem gyorsít), illetve a jelenleg is használt start-stop rendszerek szabadonfutó-asszisztenssé fejlesztése (autópálya-körülmények között ez 15 százalékos üzemanyag-megtakarítást is hozhat). A gyártó emellett a jövő év végén már 30 olyan megrendelésen dolgozik majd, amely a hajtásrendszerek elektromossá alakításához kapcsolódik. A Bosch és az Opel közös felmérése szerint az elektromos autót kipróbálók körében a gépkocsi méretével arányosan erősödik az elektromos mobilitás miatti többletfizetési hajlandóság, azaz különösen a nagyméretű járművek vezetői méltányolták a pusztán árammeghajtású városi közlekedés lehetőségét, ami egyértelmű jelzés a hálózatról tölthető (plug-in) hibridek mellett. Az elektromos autózás egyelőre egyfajta befektetés a jövőbe, a Bosch évi 400 millió eurót költ ilyen fejlesztésekre.
Ugyanakkor a belső égésű motorokban is vannak még lehetőségek, az elnök szerint a földgázmeghajtás ebből a szempontból az "alternatív hajtások alternatívája" lehet, a jelenlegi adatok szerint − az Egyesült Államok nem hagyományos gázkészleteit is figyelembe véve − ez az energiaforrás az olajnál nagyobb mennyiségben áll rendelkezésre. A folyékonyföldgáz-üzemű (cng) motorok a benzinmeghajtásúaknál mintegy negyedével kevesebb széndioxidot bocsátanak ki, a cng-s járművek piaca pedig az elmúlt évtizedben − nyilván alacsony bázisról − évi 25 százalékkal bővült, jelenleg mintegy 15 millió ilyen autó közlekedik világszerte. Németországban közel ezer cng-t kínáló kút található, és az autógyárak is mind nagyobb hangsúlyt fektetnek e meghajtás fejlesztésére. Az itthoninál magasabb német üzemanyagárak mellett évi 7 ezer kilométeres futásteljesítmény mellett már megtérül a cng-s hajtás többletköltsége. A 2012-es adatok szerint a sűrített földgázzal hajtott járművek 60 százaléka az ázsiai csendes-óceáni térségben közlekedik, Dél-Amerika részaránya 31, Európáé 7, Észak-Amerikáé és Afrikáé pedig 1-1 százalék.
| 2012 | 2013* | 2020* | |
| Belső égésű | 97,8 | 96,4 | 89,3 |
| Hibrid (hagyományos és plug-in) | 2,1 | 2,9 | 8,5 |
| Elektromos | 0,1 | 0,7 | 2,2 |
| *becslés | |||
| Forrás: Bosch, Napi Gazdaság-számítás |
Legolvasottabb
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Washington lecsapott európai tisztségviselőkre, Brüsszel azonnal visszavágott
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Befellegzett a sufnituningnak, a BMW forradalmat indít el ezzel a spéci alkatrésszel
Megkapták a zöld lámpát az amerikaiaktól: helyzetbe kerülhet a Mol
Idén sem lett olcsóbb az otthon sütött bejgli, ennyit kóstál most a magyarok slágersüteménye