A lengyel állami tulajdonban lévő ElectroMobility Poland (EMP), amelyre azt a feladatot bízták, hogy kifejlessze az önálló lengyel elektromos autót - amit Izerára kereszteltek - licencszerződést kötött a a kínai Geely autógyártóval az autó platformjának szállításáról - adta hírül a Notes from Poland. Ez a cég vásárolta meg az európai Volvo és Lotus márkákat, egyebek mellett.

Nagyjából úgy is felfoghatjuk, hogy valójában az európai autógyártási kultúra egy kínai csavarral visszatér az öreg kontinensre. A kínaik hátsókerék-meghajtású, Sustainable Experience Architecture (SEA) névre keresztelt platformja érkezik, amelyet már használ a Smart, a Lynk&Co and ZEEKR.

Az Izera az első, a Geely saját portfólióján kívüli, közvetlen külső vásárlója a SEA-nak. Piotr Zaremba, az EMP vezérigazgatója úgy véli, hogy ez az együttműködés hosszabb távon utat nyithat a helyi beszállítók bekapcsolódása előtt is.

Nem olyan egyszerű

Az Izera a tervek szerint három kompakt modellt: egy SUV-ot egy ferde hátút és egy kombit tartalmaz majd. Ezeket 51 és 69 kWh teljesítményű kivitelben fogják árusítani tisztán elektromos meghajtással. Hatótávolságuk 340-540 kilométer lesz egy feltöltéssel. Egy 150 kW-s töltővel lehet majd az akkumulátorokat feltölteni.

Az Izera, amely cseh-lengyel határon lévő hegyekről kapta a nevét - 2020-ban mutatta be első kísérleti autóját, azóta halogatják a fejlesztést. Az autók gyártóbázisának építését, Jaworznóban tavaly akarták elkezdeni, ami nem jött össze, így 2024-ről 2025-re tolták az első autók gyártásának évét.

Gondok vannak a gyárhoz szükséges ingatlanok kisajátításával és kérdéses a finanszírozás. Az EMP tulajdonosa több mint a 80 százalékban az állam, a maradék az ország energiavállalataié. Mindkét tulajdonos büdzséjét megtépázza az energiaválság.