A Fiat Chrysler Automobiles NV azt fontolgatja, hogy megválik a módosabb vevők igényeihez igazodó Alfa Romeo és Maserati márkáktól, továbbá a cégcsoporthoz tartozó részegységgyártóktól - adta hírül a Bloomberg az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva. Ezzel a lépéssel a cégcsoport a tömegautók gyártására koncentráló vállalattá válna, ami vonzóbbá tenné azoknak a versenytársainak a szemében, amelyek cégegyesülésen gondolkodnak.
Mennyit hozhatnak?
Kapcsolódó
Becslések szerint a luxusautó-gyártás eladása hétmilliárd, a Magneti Marelli és más beszállítók értékesítése tovább ötmilliárd eurót hozhatna a Fiat Chrysler konyhájára. A Goldman Sachs bankház számításai szerint cégcsoport többi tagja nélkül a vállalat piaci értéke elérhetné az 50 milliárd eurót, míg jelenleg együtt 24,5 milliárd eurón áll ez a mutató. Ezt a feltételezést látszik alátámasztani, hogy a kiszivárogtatás után azonnal 2,4 százalékot erősödtek a Fiat részvényei a milánói tőzsdén.
Marchione-korszak
A végső döntést várhatóan leghamarabb a jövő év elején hozhatják meg, amikor a Fiat Chrysler vezérigazgatója, a 65 éves Sergio Marchionne ismerteti a vállalat legújabb ötéves stratégiai fejlesztési tervét. Marchionne már nem fogja végigvinni ennek végrehajtását, ugyanis 2019-ben távozik a cég éléről.
A vezetésével korábban végrehajtottak két igencsak sikeres divesztíciót: a teherautókat és traktorokat gyártó CNH Industrial NV-t 2011-ben, a Ferrari szuperautó-márkát 2016-ban adták el. A három önálló vállalat együtt 57 milliárd dollárt ér, miközben 2004-ben, amikor Marchionne átvette az olasz autógyártó irányítását, a teljes csoport mindössze hatmilliárd dollárt kóstált.
A kínai Great Wall a napokban jelezte, hogy érdekelné a Fiat Chrysler egy része vagy egésze, ezért a piac már nem a vállalat jövedelmezőségére figyel, hanem arra, hogy mennyit érhet, ha újabb részek válnak le róla - magyarázzák a helyzetet a BNP elemzői.
Kockázatok
Persze a leválasztás komoly kockázatokat hordoz, amelyek a nevük elhallgatását kérő informátorok szerint nem kerülik el a cégvezetés figyelmét. Az Alfa Romeo a korai szakaszában van annak az átalakításnak, amelynek végén globális luxusautó-márkává kellene válnia, ám eurómilliárdokra lenne még szükség ahhoz, hogy versenyképessé váljon e részpiac olyan óriásaival, mint a BMW vagy a Mercedes Benz.
Sem az Alfának, sem a Maseratinak nincs olyan vonzereje és rajongótábora, mint a Ferrarinak. Ezek a hiányosságok arra szoríthatják a Fiatot, hogy igyekezzen partnert találni prémium autói fejlesztéséhez. Ezt a kényszert erősíti, hogy hiába emelkedtek a cég részvényei 34 százalékkal idén, továbbra is a Fiat az egyik legolcsóbb autógyártó a Stoxx 600 Automobiles & Parts indexben képviselt autóipari cégek között.
A két patinás márka leválasztása lehetőséget kínálna arra is, hogy az olasz cég legendás tulajdonosa, az Agnelli család folytassa kiszállását az autógyártóból. Az elmúlt időszakban a családi vagyont kezelő társaság a viszontbiztosítási, illetve az ingatlanágazatban is megjelent és világossá tette, hogy csökkenteni akarja 24,5 százalékos részesedését a Fiat Chryslerben.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Változik a saját autó birtoklásának szabálya

Ide menekülnek a BMW mérnökei, elképesztő dologra készül a Xiaomi

Bod Péter Ákos: A régi árak nem térnek vissza, az állam túlságosan beavatkozott

Elfogták a dél-alföldi orvos-patikus gyógyszermaffiát

Zivatarok és szél csap le hét vármegyére - sárga figyelmeztetést adtak ki

Határozott ítéletet mondtak a magyarok az EU-ról

Levelet írt Varga Mihály Orbán Viktornak, már nem lehet sok hátra az MNB-alapítványoknak

Aki túlárazza a lakását, saját maga alatt vágja fejszével a fát

Debütál a Ryanair-előfizetés, rengeteget lehet vele spórolni
