Pekingben ma is naphosszat úgy közlekednek az autók, hogy lökhárítóik gyakorlatilag összeérnek, ám ez még semmi ahhoz képest, ami a világ legnépesebb országának autósaira vár. Hamarosan egymilliárd embernek lesz jogosítványa az országban - idézte a Bloomberg Si Csien-huát, az állami támogatású kínai autógyártók szövetségének főtitkárhelyettesét, aki egy pekingi fórumon adta közre előrejelzésüket.

Ezt a nagyságrendet 10-15 éven belül elérik. A sok jogsitulajdonos természetesen nem jelenti azt, hogy mindegyikük vezetni is fog, de ha csak harmaduk ki szeretné használni vezetői engedélyét, már az is közlekedési katasztrófához vezetne. Jelenleg 280 millió autó fut a kínai utakon - derül ki közbiztonsági minisztérium adataiból -, és Si szerint a rendelkezésre álló utak és más közlekedési infrastruktúra maximum 300 millió négykerekű járművet bírna el.

Az óriási dugók és a levegőszennyezés miatt a legnagyobb kínai városokban ma is korlátozzák az autóhasználatot. Pekingtől Sanghajig kvótákkal szabnak felső határt a forgalomba hozható új autók számának. A városlakók ugyanakkor verik az asztalt, hogy mégiscsak szeretnének beülni első autójukba vagy egy új járgányba. Az autógyártók szövetségének becslése szerint a magánkézben lévő autók száma a jelenlegi 127 millióról 200 millióra nő 2020-ig.

A helyzetet bonyolítja, hogy a több száz millió új jogosítványtulajdonos a bérautóknak köszönhetően könnyen meg tudja kerülni az autóvásárlás korlátozását. Si szerint az autókölcsönzés iparága robbanásszerű növekedésnek indult. Az utakon futó személyautóknak már tíz százaléka bérelt autó.