"A megkülönböztetésmentességhez való jog az uniós alapjogok egyike - idézte a témáról kiadott közlemény Siim Kallas közlekedési biztost. - Egy francia vagy egy brit állampolgárságú autósnak ugyanolyan könnyű áthaladást kell biztosítani Szlovénián vagy Belgiumon keresztül, mint egy helybelinek. Az útdíjrendszereknek mindenki szempontjából átláthatóknak és méltányosaknak kell lenniük."

A bizottság emlékeztet arra, hogy személygépkocsikra jelenleg hét tagállamban - Ausztriában, Bulgáriában, a Cseh Köztársaságban, Magyarországon, Romániában, Szlovákiában és Szlovéniában - vetnek ki útdíjat időalapú matricarendszer szerint. Belgium most dolgozik ilyen rendszer bevezetésén. Hollandiában és Dániában ugyancsak felmerült a személygépkocsikra is vonatkozó útdíjrendszer bevezetésének lehetősége.

Az uniós "euromatrica-irányelv" világosan felsorolja azokat a költségeket, amelyek a nehéz tehergépjárművek esetében útdíj formájában felszámíthatók: ilyenek az infrastruktúraköltségek, valamint a külső - például a légszennyezés vagy a zajártalom miatt keletkező - költségek. A személygépkocsikra nem vonatkoznak ilyen szabályok. Ebben az esetben is alkalmazni kell azonban az uniós szerződésekben foglalt alapvető rendelkezéseket, amelyek tiltják az állampolgárság alapján történő megkülönböztetést.

A bizottság ezért támpontot kíván adni a tagállamoknak abban, hogy mi nem minősül diszkriminatív díjszabásnak.
A testület a most kiadott, nem kötelező érvényű dokumentumban egyértelműen a távolságalapú útdíjfelszámítás mellett foglal állást, mivel az "természeténél fogva méltányosabb és alkalmasabb az árjelzések küldésére, mint az időalapú matricarendszer". "Ha nincsenek kellően átgondolva, a matricarendszerek nagyobb eséllyel okoznak indokolatlan nehézségeket azon külföldi autósoknak, akik az adott országon csak áthaladnak" - vélik Kallasék.

Időalapú matricarendszernél Brüsszel szerint gondoskodni kell arról, hogy a belföldi és a külföldi autósok egyaránt legalább heti, havi és éves matrica közül választhassanak. A testület azt is fontosnak tartja, hogy elfogadható legyen az "átlagos napidíj-hányados", amely azt mutatja, hogy a legrövidebb érvényességi idejű matricát igénybe vevő autós a leghosszabb érvényességi idejű matricát vásárolóhoz képest átlagosan mennyivel fizet többet egy napi úthasználatért. Kallasék szerint a 8 körüli hányados "tekintendő az elfogadhatóság felső határának".

Fontosnak tartja az iránymutatás az is, hogy a külföldiek számára is biztosítsanak könnyen hozzáférhető, közérthető tájékoztatást az úthasználati díjakról, tegyék lehetővé a választást többféle fizetési mód között, és lehetőség legyen megfelelő jogérvényesítésre is.