A Great Wall Motors, Kína legnagyobb hobbi-terepjárókat (SUV) gyártó vállalata átadta bulgáriai összeszerelő üzemét - jelentette a Washington Post. Ez az első kínai autógyártó létesítmény az Európai Unióban. A Bahovista faluban lévő bázison kezdetben 2000 autót fognak összerakni, majd 2014-ig 50 ezerre bővítik a termelést.

A 80 millió eurós beruházással épült üzem nagyobb részben a kínai cég, kisebb részben a bolgár Litex Motors tulajdonában van. A gyártás első ütemében a Hover SUV, a Steed kisteherautó (pick-up) és a Voleex városi járgány fog legördülni a zsír új futószalagokról.

Beugróár: nyolcezer euró

Az első két modell, a nagyjából Toyota Yaris méretű Voleex C10 és a Steed 5 ára nyolcezer és 12,5 ezer euró között lesz. A cég tervei szerint gyorsan megkezdik az exportot a környező országokba, Macedóniába, Albániába, Montenegróba és Szerbiába, az igazi cél azonban az EU piaca. Az üzemet azért telepítették Bulgáriába, hogy az vámunión belülre kerüljenek.

Az autók egyelőre darabokban érkeznek Kínából, ám már épül a festő- és a hegesztőműhely, és a helyi vállalkozások orra előtt elhúzták a mézesmadzagot, hogy hosszabb távon a vállalat beszállítóivá válhatnak. A Great Wall-Litex páros egyébként jelenleg 120 embernek ad munkát, ami két ezerre nő.

Kínaiak Magyarország körül

Bulgária a külföldi tőke becsalogatásával akar lendületet adni gazdaságának, és - akárcsak a többi kelet-közép-európai ország - nagy fantáziát lát Kína megnyerésében. A kapcsolatok jól alakulnak: a pekingi hivatalos hírügynökség, a Xinhua bolgár nyelvű weboldalat indított, amely híreket és elemzéseket közöl a világ második legnagyobb gazdaságáról. Nemrégiben egy kínai szélturbinagyártó kötött megállapodást 125 megawatt kapacitású berendezések szállításáról..

A román gazdasági bajok nem akadályozták meg a kínai vállalatokat abban, hogy erősítsék ottani jelenlétüket. Tavaly júliusban 100 millió euró értékű üzleti komplexum nyílt Bukarest mellett. Lengyelországban Waldemar Pawlak miniszterelnök-helyettes ajánlotta fel ismét országát mint befektetési terepet a kínaiaknak. A két ország közötti kereskedelem értéke tíz százalékkal, 1,6 milliárd dollárra nőtt 2011 első kilenc hónapjában.

Szerbia már 2009-ben stratégiai partnerségi megállapodást kötött az ázsiai országgal, amivel megnyitotta az utat a kínai befektetések előtt. A két ország politikai kapcsolatai is szorosak, Belgrád stratégiailag fontos partnerének tekinti Pekinget, miután az utóbbi nem ismerte el Koszovót. Kínai cégek konzorciuma kétmilliárd euró értékű energetikai fejlesztést végez Szerbiában és kínaiak építik a - helyi sajtóban Barátság hídként emlegetett - másfél kilométeres Duna-hidat Belgrád külvárosában. A létesítmény 2014-re készül el.