Paul Cézanne francia festő gyűjteményes kiállítása nyílt meg a napokban Bécsben, a Bank Austria-Kunstforumban. Az április 25-ig tartó esemény alapgondolata az úgynevezett befejezett és a befejezetlen művek összehasonlítása.
Az osztrák fővárosban negyven év óta először látható Cézanne-tárlat, amelyre ötéves előkészítő munkával 67 tulajdonostól - számos múzeumtól és magángyűjtőktől - 80 festményt és 30 akvarellt kölcsönöztek ki a szervezők. A kiállítás előkészületei során két, eddig ismeretlen Cézanne-képet fedeztek fel: a bukaresti Muzeul National de Arta al Romanieiben a Leány képmását (1896 körül készült), a bécsi Albertina grafikai gyűjteményben egy fát ábrázoló tanulmányt, amely egy ismert önarckép hátoldalán volt (Befektető, 2000. január 10., 18. oldal). A bemutatóra elővételben a nyitás napjáig 38 ezer jegy kelt el. Bár több mint 300 ezer látogatót várnak az április 25-ig tartó bemutató ideje alatt, a szervezők úgy számolnak, hogy akinek nincs jegye, annak is legfeljebb egy órát kell várnia. A viszonylag kevéssé frekventált helyen található Kunstforum máris látogatói rekordot ért el.
A kiállítás mottója: befejezett-befejezetlen. A tárlat középpontjában azok a Cézanne-alkotások állnak, amelyek a szó hagyományos értelmében befejezetlenek, s amelyekben kifejeződik a festőnek az a törekvése, hogy az impresszionizmust a klasszikus festészet talaján újítsa meg. Valójában a befejezetlennek látszó művekben a festő késői korszakában új, "a látás általi érzékeléstől független valóságot alkot"
- mondta el egyebek között Klaus Albrecht Schröder, a kiállítás kurátora. Emiatt számít Cézanne a modern művészet megalapítójának, olyanok mellett, mint Seurat, Van Gogh és Gauguin, akik más eszközökkel érték el ugyanezt. A munkák a "befejezetlenség" mellett azonban az elemzők szerint semmiképpen sem keltenek a nézőben "félkész"-érzetet.
A kiállítást megelőzően utoljára Párizsban, Londonban és Philadelphiában tartottak retrospektív kiállítást a művész életművéből, 1995-ben. A festményeknek több mint a fele Cézanne tevékenységének utolsó két évéből származik, születésük 1885 és 1906 közöttre datálható. A rendezvény csúcspontját a szervezők beszámolója szerint a szerző késői tájképei jelenthetik, valamint Vallier kertészről készült portrésorozata. Szintén központi kérdést jelent Cézanne viszonya a Fürdőzők témájával. A "befejezetlen" művek és a kész alkotások összehasonlítása nyomán a látogató betekintést nyerhet az alkotói folyamatba is. A kiállítással kapcsolatos tudnivalók az interneten a http://www.cezanne.at címen találhatók.
(NAPI-MTI)
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.